Jump to content

Sako A2 vs Kimber montanna låskasse


villmannen

Recommended Posts

Her må nesten egen smak telle inn.

Kimber er ei smekker kasse, kontrolert mating og M70 sikring. De er dog trange og det er svært lite å gå på med tanke på COL. I tilegg vil valg av stokk være en faktor. På en Montana har du allerede en Skikkelig kvalitetsstokk mens du på en Sako AII må legge til en High-Tech stokk. Selv valgte jeg å bygge på en Sako AII da jeg ønsket en kraftigere stokk enn det som sitter på montana samt at kassa gir noe mer COL som jeg ønsket på 358 Win.

Min ble bygd som 260, men har fått 358 win pipe som sitter i året rundt. Med 180 grs kuler dekker denne alt smått og med 250 grs dekker den alt stort :wink:

For meg var altså stokk den utløsende faktoren da jeg liker kraftig forskjefte, skikkelig palmswell og High-Tech sin eksepsjonelle kvalitet.

Her er "gobørsa" mi. Den har nå fått sort duracoat på løp og det gjorde susen

normal_22112010347.jpg

Selvfølgelig bygd av Rafdal :wink:

Link to comment
Share on other sites

På hardtrekylerende lettvektsbørse må du ikke velge Sako "Forerster". Båndet som holder styreskinna på sluttstykket vil med stor sannsynlighet ryke med det resultatet at skinna sklir framover i rekylen og blokkerer åpning av sluttstykket ved å sperre for nedre/høyre låseklakk. Dette ser du ikke. Når dette skjer må du bruke en dor i gasshullet på skinna og trekke den bakover.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet har jeg aldri hørt om. (og jeg har hatt en del sako opp gjennom årene)

Er dette nevnte båndet mye kraftigere på Finbear?

Uansett så har min gått en del karameller nå, og nevnte problem kan jeg ikke uttale meg om da jeg hverken har hørt om det eller opplevd det. Børsa er fantastisk den, stor bruksglede, eierglede, presisjon og effekt. Den er en drøm å drasse på dag etter dag. Jeg ville aldri nølt med å bygget en 358 Win til på maken kasse (AII). Jeg vil også gå utifra at Børsemakeren hadde advart meg mot dette om han mente kombinasjonen kaliber, kasse og vekt ville gitt meg problemer.

 

Siden du sier : "På hardtrekylerende lettvektsbørse må du ikke velge Sako "Forerster"." Så regner jeg med at du har opplevd dette og kan gi oss litt mer innformasjon rundt problematikken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne riflen har hatt denne funksjonsfeilen 1 gang i løpet av ca. 8000 skudd (.308 win)

normal_Sako.JPG

Det tok litt tid før jeg skjønte hva som hadde skjedd. En av det gamle gutta som har jakta mye i Afrika kunne fortelle at det var en vanlig modifikasjon å fjærne denne delen fra bolten om man skulle jakte farlig vilt :wink:

Jeg stramma opp fjæra, sandblåste og duracoat bolten, og siden har det ikke skjedd igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...