Jump to content

Hvordan sikteløsning skal man gå for på halvauto?


freetexx

Recommended Posts

Hei!

 

Det er jo mange meninger om sikte på hagle, mange foretrekker kun kornet,mens andre liker noe i kategori med red-ring!

 

 

for en halvautomat hagle, som skal både brukes med slug og haggel! Hva er den beste sikteløsningen?

ser redring ser fint ut,men dette er da vel ikke noe særlig med slug? da man ikke har noe senterpunkt!

 

så har man rødpunkt da? er det noe å anbefale her? som både kan brukes på leirdue med haggel, og bukk med slugs?

som passer uten modifikasjoner!

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et rødpunktsikte du kan bruke på kombi eller rifle seinere, viss behovene dine endrer seg. Det planlegger jeg å gjøre. Har ikke bestemt meg ennå, men dette er det jeg tenker mest på. http://www.jaktfall.no/produkt/sightron ... -30mm-tube

 

Har aldri sett gjennom en redring, men det kan umulig bli nøyaktig nok til slug, i hvertfall ikke viss slugen har litt presisjon. Det er vistnok ikke mulig å justere siktepunktet (siktesonen) på en redring, heller.

 

og bukk med slugs?
Det er ikke lov å bruke slug i bukkejakta fra 10/8 til 24/9, viss det er det du mener. Da er det bare lov med rifle, og slug regnes som hagleammo, selv om den eventuelt blir skutt i et riflet hagleløp.
Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å bruke et punktsikte når du skyter med haglepatroner. Sjøl så har jeg en kombi med 1,25-4x24 kikkertsikte på. Når jeg skyter leirduer med den treffer jeg nesten like mye som når jeg bruker hagla og sikter med kornet. De få jeg bommer på, bommer jeg på fordi jeg skyter litt treigere med kikkertsikte enn jeg gjør uten. Dette fører til at jeg skyter leirduene på ca 5 meter lengre avstand med sikte enn uten.

 

På kråkejakt med uglebulvan har jeg bare brukt kombien det siste året, og treffprosenten har gått veldig mye opp i forhold til da jeg brukte hagla uten optikk. Nå er den på noe over 50%, før var den langt under det. Her jeg bor er det bare trappbaner, og det er jo god trening til rypejakt, men det minner veldig lite om når kråkene kommer glidende inn mot bulvanen. Jeg føler det er godt med et tydelig definert siktepunkt når skytestillingen blir uvant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...