Jump to content

Råd og tips til en nybegynner!


EirikFlo89

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg lest i både bøker og forum på nett om knivmaking.

Men har noen spørsmål.

 

Først om emner til skaft. Har lest at noen sender de inn til stabilisering. Hva er det? Og når må det gjøres?

Jeg bor i nordland å har tenkt å bruke rikuler fra bjerk til skaft, men må det stabiliseres?

 

Så var det dette med farging av skaft, gjøres dette før du begynner å jobbe med emnet? Ser at Herdins ekte trebeis er mye brukt, men er det noen andre typer som kan være aktuelle å bruke?

 

Leser at skaftet må pusses en del med sandpapir, men hvor får jeg kjøpt sandpapir med f.eks korning opp til 2000?

 

Polering er vist også en viktig del av jobben, tenkt å bruke en borrmaskin å kjøpe noen polerskiver fra biltema. Men hvilket polermiddel er bra å bruke på skaftet?

 

Det er vel alt jeg kommer på i farten.

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Rikuler frå bjørk treng ikkje stabiliserast. Farging må gjerast etter forming som ei sluttbehandling. Sandpapir får eg kjøpt på min jernvarehandel, ellers finn eg sida til Morten Håkonsen nyttig. http://www.mortenhaakonsen.no Der finn du og poleringsvoks.

 

Herdins beis er veldig fin!

 

- Aslak

 

Du skriver at farging må gjøres etter forming av skaftet, maler du bare beisen på med en pensel eller dypper du skaftet nedi f.eks et glass med beis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...