Jump to content

Hylsevalg


muck

Recommended Posts

Skal gå i gang med lading av hagle. Ønsker å starte med 12/70 i 32g, 36g og 42g ladevekt. Bruken er primært rype (og litt skogsfugl). For å gjøre det enkelt for meg selv ønsker jeg å starte med en type tomhylser, og har endt opp med tre mulige typer hylser:

 

  • 1: Winchester AA HS engangsskutt

  • 2: Remington STS engangsskutt

  • 3: Gyttorp steel max

 

De to første kjøper jeg fra USA, mens sistnevnte får jeg på lerduebanen (pris/tilgjengelighet ser jeg på som lik/mindre viktig/akseptabel for alle tre). Hvilken forskjell vil det i praksis være for meg. Tenker å bruke Hodgon longshot krutt. Noen som har erfaring med en eller flere av disse hylsene, og vil dele av den? Ønsker å kunne lade både spredere og trangere, tyngre ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt boka til Lyman, samt har (mye) ladedata til alle tre hylsene. Er mer interessert i praktisk forskjell på hylsene (både mhp lading og i bruk):

 

  • Er noen enklere å lade enn andre?

  • Kvalitetsforskjeller? Tåler noen mer enn andre etc?

  • Forskjell i skuddbilder?

  • Holder noen bedre på tennhetter enn andre?

  • Utvalg av wads som gir gode skuddbilder etc

 

Altså alt det som ikke står i tabellene, men som må erfares.

Link to comment
Share on other sites

CF hylser (Compression Formed) - dvs Winchester AA HS og Remington STS - er generelt mer holdbare fordi hylsekroppen er mye mer stiv enn rettveggede Riefenhauser hylser som alle i Europa bruker. (Amerikanerne kaller det gjerne "Eurotrash" fordi de ikke greier like mange omladninger som WinAA og RemSTS...)

 

Selve valget av hylse har nok minimal betydning på skuddbilder. Det er alle de andre variablene som produserer skuddbilder... Dessuten er skuddbilder svært avhengig av hagla det blir skutt i, en hagle med en choke setter et knall skuddbilde - samme ladning - en annen hagle kan være helt elendig.

 

Amerikanske tennhetter kan sitte dårlig i europeiske hylser, det er noe dimensjonsforskjeller ute og går. Finnes verktøy å kjøpe som retter dette, og det fungerer veldig bra. Jeg kjøpte fra Precision Reloading - heter Primer Pocket Correction tool eller noe sånt.

 

Så til selve ladingen; forladningen. Finn en-to-tre ladninger i ladetabell som ser lovende ut for det du skal bruke det til. Kjøp forladninger til dem. Lad og prøv og skyt. Er eneste måten å finne ut av ting på.

 

Det er morsomt å lage haglepatroner selv, eneste skår i gleden er at det kan være komplisert å skaffe de komponentene du trenger....

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nå mest an på waden da, du må ha en wad som passer tiltenkt ladning OG hylse. Jeg har ladedata for Trap Commander wad, HCD21 wad og VP10. Disse passer europeiske hylser. Federal 12S4 passer dårlig i eurohylser (kruttlekkasje)

 

Ballistic Products' Trap Commander og HCD 21 er laget hos Baschieri&Pellagri og kan kjøpes som sådan fra Siarm i Italia.

Link to comment
Share on other sites

Federal 12S4 passer dårlig i eurohylser (kruttlekkasje)

.

 

 

Har du opplevd det? Jeg har gått rundt og inbillt meg at 12s4 var laget for federal sine hylser, type GoldMedal etc, og de er jo av rifenhauser typen de og.

 

MH

K

 

Begge har rett, 12S wadene har mindre diameter på gas sealet enn typiske euro wader OG de lades i riefenhausen hylser som Federal. Kruttmigrasjon forekommer men ansees som uproblematisk.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

 

Begge har rett, 12S wadene har mindre diameter på gas sealet enn typiske euro wader OG de lades i riefenhausen hylser som Federal. Kruttmigrasjon forekommer men ansees som uproblematisk.

 

-L-

 

 

har federal en mindre indre dia. eller forekommer kruttmigrasjon i de hylsene og?

Link to comment
Share on other sites

 

Begge har rett, 12S wadene har mindre diameter på gas sealet enn typiske euro wader OG de lades i riefenhausen hylser som Federal. Kruttmigrasjon forekommer men ansees som uproblematisk.

 

-L-

 

 

har federal en mindre indre dia. eller forekommer kruttmigrasjon i de hylsene og?

 

Fed er rettveggede, samme som Fio eller Cheddite med andre basewader.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske tennhetter kan sitte dårlig i europeiske hylser, det er noe dimensjonsforskjeller ute og går. Finnes verktøy å kjøpe som retter dette, og det fungerer veldig bra. Jeg kjøpte fra Precision Reloading - heter Primer Pocket Correction tool eller noe sånt.

 

Jepp, har samme erfaring med Gyttorp/Fiocchi. Jeg endte med å lage en dor på 10-15mm, ett rapp med hammeren så sitter hettene som de skal.

Link to comment
Share on other sites

 

Fed er rettveggede, samme som Fio eller Cheddite med andre basewader.

 

-L-

 

Joa, vet det. Men tenkte ettrsom 12s wads gir migrasjon i fio\cheddite, om de gir d i Federal GM hylser i tillegg. Ettersom jeg lader litt i GM og de ikke er gjennomsiktige;) synes dog det er rart om fed lager wads som ikke passer sine egne hylser..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...