Jump to content

Ladetips på barens tsx bt 200 gr i 300 win mag


nøtts

Recommended Posts

Kjører 150 grain i min 300WM. Fine samlinger og høy hastighet. Mer enn nok kraft elg... Skutt 5 hjort med denne kula i år. Pene slakt uten mye ødeleggelser. Vel den ene ble skutt på 12 meters hold igjennom skulderkula. Dro med seg noe beinsplinter for å si det sånn. Men ikke mer enn normalt ved slike skudd.

 

Får du plass til slike store kuler uten at du presser kula halvveis inn i hylsa og får en halvmeter friflukt?

Kan ikke ha så mye større kuler i barnes på grunn av lengden. Får ikke patronene ned i magasinet. Er ikke interessert i å ha 15mm friflukt heller...

Link to comment
Share on other sites

Kjører 150 grain i min 300WM. Fine samlinger og høy hastighet. Mer enn nok kraft elg... Skutt 5 hjort med denne kula i år. Pene slakt uten mye ødeleggelser. Vel den ene ble skutt på 12 meters hold igjennom skulderkula. Dro med seg noe beinsplinter for å si det sånn. Men ikke mer enn normalt ved slike skudd.

 

Får du plass til slike store kuler uten at du presser kula halvveis inn i hylsa og får en halvmeter friflukt?

Kan ikke ha så mye større kuler i barnes på grunn av lengden. Får ikke patronene ned i magasinet. Er ikke interessert i å ha 15mm friflukt heller...

 

 

Tror heller motsatt i forhold til friflukt:Skal en ha minst kaliberet i kulehold, så må noen av de letteste (konvensjonelle)kulene ha større friflukt enn ønskelig. Når det kommer til Barnes, så ønsker man vel helst å ha minst mulig friflukt for å ta vare på mest mulig volum i hylsa :?: Skjønner heller ikke hva som er galt med 200grs i ca 850 m/s :?:, skulle tro at hvis en prioriterer "garantert" gjennomskyting/beinknusing og greit slakt :?: så skulle vel dette være en god løsning :?::?

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at en 200 grains TSX hadde vært yppelig på elg. Det jeg sier er at det kan bli problemer med plass i magasinet på noen våpen. Slik som mitt. Trodde 200 grain kobber ville føre til rimelig lange kuler? Tror ikke krutplassen er så veldig stort problem, med mindre man går på mrp2 eller andre saktebrennende kruttyper. Grunnen til at jeg ikke liker høy friflukt er at det erfaringsmessig kan gi dårligere presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det blitt tid til litt lading, og å komponere en ladning til "Barnes LRX" 200 grs.

 

Begynte med å lete opp en passende ladning til en lignende kule, fant da ladedata for "Barnes X" 200 grs.

 

Denne var ladd opp med IMR 7828-krutt, noe som er litt tregere enn det N-165-kruttet jeg har tenkt å bruke, men greit nok.

 

I min børse kommer jeg ut med en COL på 88 mm med "Barnes LRX", da får jeg 2,5 mm friflukt.

Forøvrig har jeg ett Blaser løp på 65 cm med en twist på 1:11

 

Startet opp med en ladning på 70 grs N-165-krutt, fikk da en fart på 870 m/s og ingen trykktegn.

 

Chronograferte for hver grain mer krutt og endte på 76 grs. Begynte da å få ustabil fart, 925 - 940 m/s (ustabilitet muligens pga at dette er på grensen til å bli en komprimert ladning), pluss at jeg fikk begynnende trykktegn.

 

Opp til 74 grs målte jeg samme ekspansjon som ferdigsydd jaktmatch både PÅ magnumbåndet og like over. PÅ magnumbåndet målte jeg ekspansjon på 4-5 hundredeler, like ovenfor magnumbåndet målte jeg 9-10 hundredeler (snakker da om hundredeler av en millimeter, målt med mikrometer).

 

Med 76 grs krutt målte jeg 7-8 hundredeler PÅ magnumbeltet, og 13-14 hundredeler like over magnumbeltet.

 

Så derfor endte jeg med ladning på 74 grs N-165-krutt, dette gir en grei fart på ca 905 m/s (+/- 3 m/s, 5 skudd chronografert).

 

 

Under prøveskyting på 100 meter (alt jeg fikk tid til i dag) samler den greit, ca 25 mm spredning skutt med støtte i en rundball. Og kula går ca likt med jaktmatch og egenprodusert Hornady kule på 190 grs ut til 100 meter.

 

Komplett ladedata blir da slik, og DEN PASSER I MIN BØRSE:

 

Børse: Blaser R-93

Caliber: 300 WinMag

Kule: Barnes LRX BT (BC=0,546)

Kulevekt: 200 grs

Krutt-type: N-165

Kruttmengde: 74 grs

Hettetype: Federal 215

Hylsetype: Norma

Hylselengde: 66,05 mm

Hylse ladd ant.: 1

Total lengde: 88 mm

Friflukt: 2,5 mm

Fart: 905 m/s (snitt 5 skudd, +/- 3 m/s)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
har du sjekket i papp skive at kulene ikke "tilter"?

 

Nå har jeg ikke skutt mer enn ca 25 skudd etter at ladningen var komponert, men alle har så langt gitt runde hull i pappen, dvs ingen indikasjon på tilt.

 

Skal skyte litt fler utover sommeren for å se hvordan de går, mulig jeg tar ned farten litt, 860 - 880 burde holde i massevis. Men det er mye testing for tiden, så får se hva en får tid til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...