Jump to content

Hammerli x-esse eller Issc som min første pistol


runev78

Recommended Posts

Hva skal du bruke den til? Baneskyting, feltskyting, konkurranser eller bare for moro har litt å si på hva du bør velge ...

 

Spør om å få prøve litt forskjellig i klubben for å gjøre deg opp en mening om grep, siktelinje, vekt etc etc ...

 

Som oftest kan det lønne seg å kjøpe en bedre brukt matchpistol ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg kjøpte en Hammerli Xesse sport, modellen med presisjonsgrep og forbedret siktemidler. Jeg synes den er veldig god å skyte med, og så lenge den er ren kjører den standard CCI 110% pålitelig. Kan anbefales på det varmeste. Skulle du senere kunne tenkt deg en GSP, Pardini eller Benelli, kapp Hammerlien så har du verdens beste spesialpistol. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk min Hämmerli X-sesse Sport for litt siden. Har nå skutt ca.500 skudd uten en eneste funksjonsfeil. Har foreløpig testet CCI Standard, Winchester Expert .22 Hollowpoint og 50 skudd Eley Sport.

 

Jeg bestilte nytt grep til min fra Nill-Griffe. Ikke billig, men jeg syntes at det ble bra. Har planer om å spandere på pistolen Nill-Griffe ergonomiske enhåndsgrep også, siden jeg liker den så godt. Det grepet er helt identisk med det stygge plastgrepet som X-esse Sport leveres med fra fabrikken, bare i pen valnøtt.

 

Ellers er det mye ekstrautstyr som forskjellige løpsvekter, div. fjærsett, magasiner, oppgraderte avtrekk etc. å få kjøpt fra Larrys Guns: http://www.larrysguns.com/default.aspx"

 

Pistolen har justerbart avtrekk på ca.1000-1400 gram. Min ble målt til 1050 gram fra fabrikken. Siden pistolen er lett i "nesa" får man litt mer munningsvipp enn med de fleste andre .22-pistoler. Jeg vil tro at en av løpsvektene fra Larrys Guns vil hjelpe på dette (40, 95 eller 170 gram).

 

Jeg valgte X-sesse for å få en pistol som ser ut som en pistol, men allikevel har god presisjon og et godt og justerbart avtrekk. Det er ingen tvil om at jeg skyter bedre med X-sesse enn med Ruger Mark III og Browning Buckmark. Med anlegg og kikkert montert ble det ca.4-5 cm samlinger på ca.40 meter med CCI Standard. Har lest flere steder på nett at det ikke bør brukes Mini-Mag, CCI Stinger etc. i pistolen. Den er laget for standard-ammo. Et stort pluss (for meg som er lat) er at feltstripp for puss er ekstremt enkelt.

 

En liten YouTube-snutt av pistolen:

 

 

Tok noen bilder med det nye grepet montert (la en Glock 21 ved siden av for sammenlikning av størrelse):

 

IMAG0471.jpg

 

IMAG0478.jpg

 

IMAG0479.jpg

 

IMAG0492.jpg

 

IMAG0490.jpg

 

IMAG0515.jpg

 

IMAG0525.jpg

 

IMAG0527.jpg

 

IMAG0526.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...