Jump to content

Styrke på briller til pistolskyting. SLETTES


skyttsengelen

Recommended Posts

Tommelfingerregelen er at du skal ha fra +0,5 til +0,75 mer enn du normalt bruker. Dvs at dersom du har ei brille til vanlig som er -0,50 så klarer du deg kanskje best uten. Det beste er å ta med våpen til optikeren så du får prøvesikte. Eller kjøpe Variolens, det funker bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den regelen stemmer om en har lesebriller. Da skal vel styrken være tilsvarende mindre enn du normalt bruker. I så fall bør lesebriller på +1,5 gi skytterbriller på +0,75 til +1,0

Øyeavstand til korn er vel ikke så ulikt øyeavstand til skjerm for de som bruker terminalbriller?

Link to comment
Share on other sites

For oss brillebrukere er ofte (for meg) problemet med ulike skytestilinger og da med ulik avstand øye til korn. En hånd, to hånds og liggende gir alle ulike avstander og valget må da velges ut i fra hva en skyter mest. Er mann baneskytter er brilletilpasning til en hånds greit, men til felt må det tas er valg og da blir det brilletilpasning (for meg) til to hånds. En hånd gir da noe uskarpe sikter mens liggende på grund av øye anstrengelser så går det så tårene triller, ikke greit dette da avstand skarpheten til skivene igjen lider, så det er nok derfor jeg ikke er norgesmester, hmm

Det perfekt for oss er å ha to par, men det er så vrient å skifte mellom hver gang jeg fokuserer på sikter og ser etter neste målgruppe og spesielt da på hurtigserien. He he

Briller og skyting er noe herk.

Link to comment
Share on other sites

Du har veldig rett Helon.(skulle ha sagt det). Jeg ser veldig forskjellig etter hvilken stilling jeg skyter i ,spesielt hvis jeg skyter med anlegg. da er det nesten umulig å se korn med +1 brille. Normalt skyter jeg helst med 1 hånd. Men som sagt leser jeg med +1,5. Jeg har nettopp begynt å bruke briller,så synet har ikke "satt" seg ennå.Derfor velger jeg Nille briller til 59 foreløpig. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...