Jump to content

Hjelp til identifikasjon av rifle


Abeth

Recommended Posts

Heisann!

Fikk arvet en gammel rifle av en avdød grandonkel for en tid tilbake, og dermed trenger jeg hjelp til identifikasjon av riflen. Ser ut som det er byttet løp på den i senere tid, siden det står noe "Krupp" osv på det.

Stokken ser også ikke ut til å være orginal, siden det er jaktstokk og våpenet er gammelt, sikkert siden siden krigen.

 

Dette står på siden av våpenet, er no østblokk-land skrift av noe slag, uten att jeg kan tyde det:

DSC_0030.jpg

Også noen tall, sikkert prod.nr:

DSC_0031.jpg

 

På toppen er det en inngravert logo(beklager den "firkanten" der, måtte sku av skinna til kikkerten, som har lagt sine merker etter åra den har stått på):

DSC_0033.jpg

 

Her er våpenet i helhet, stokken har innfelt pistolgrepp og er veldig behagelig å holde i, samt perfekt vektfordeling(ifølge min mening):

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0032.jpg

 

 

Grunnet sprekt varmtvannsspreder så sto vannet opp til kne i kjelleren og dermed kom vannet inn gjennom døra i våpenrommet så det ble litt fuktig i våpenhylla, selv om vannet ikke kom opp. Så våpnene begynnte å ruste litt, noen er pusset opp igjen desverre ikke dette våpenet(enda).

 

Takker på forhånd!

 

-Mvh

Jonas HR

 

 

Edit:Ser att bildene ikke blir 100% her, men blir de blir 100% vist man åpner bildene i egent vindu. Forslag, Admin/Moderator?

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode kasser fra brno. Kongsberg våpenfabrikk kjøpte opp en god del kasser av denne typen for å bygge dem om til banemausere. Men så kom saueren.....

Jeg er ingen mauser historie kjenner, så jeg har ingen ide når disse kassene(våpene) ble produsert. Men har eid ei slik kasse sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Komplett med merker etter rørtang på løpet:-)

 

Mener HV brukte VZ24-rifler i orgianl versjon helt i begynnelsen? Denne har tydeligvis vært innom Kongsberg og blitt endret til 30-06 en eller annen gang (utfresningen i forre låskassering).

Link to comment
Share on other sites

Komplett med merker etter rørtang på løpet:-)

 

Mener HV brukte VZ24-rifler i orgianl versjon helt i begynnelsen? Denne har tydeligvis vært innom Kongsberg og blitt endret til 30-06 en eller annen gang (utfresningen i forre låskassering).

 

Jao, det jeg lurte litt på også. Aner jo ikke hvilket kaliber dette er, var jo orginalt 7.92x57mm/8x57mm på denne(følge wiki). Men som du sier så har det blitt endra pipe og da sikkert også endret kaliber. På løpet står det "Krupp Special */logo/* Laufstahl", noe som sikkert vil si att det er fabrikat.

Skal foreta målinger imorgen. Evt høre med noen i skytterlaget(som kjennte han jeg arvet våpenet av)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...