Jump to content

lade treningsammo?


joakim88

Recommended Posts

min oppskrift i 308w er norma n11 krutt og nosler custom competiotion. både 155gr og 168grs. Fyrer opp med 42grs krutt. Nå skal det sies at samme hva slags ladning eller kuler jeg mater i weatherbyen så går det likt på 100metern... Pengemessig så koster det meg vel 3.50 pr smell ca. Ikke medregnet hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det lønner seg.... Å satse på Parizan ammo fra XXL er litt ustabilt, jeg fikk ikke tak i noe da jeg var der sist fredag :overrasket:

 

3,5 kg krutt får du for ca 1600 kroner (gir ca 1000 ladninger i 308) 1,6 per ladning

Ved kjøp av 1000 hetter får du dem for ca 40 øre per stk

Ved kjøp av kuler i bulk får du Hornady FMJ BT 150 grs til ca 1,6 kr per stk (levert på døra i Norge)

 

(jeg fikk disse komponentene i hus til disse prisene i løpet av de siste 2 ukene)

 

 

Da havner du på 3,6 kr per smell, evt 4,6 om du regner 1 kr på hylsa. :lol:

 

Norma Jaktmatch får du på XXL for ca 9.50

 

Jeg mener ovenforatående komponenter kan lage like gode ladninger som jaktmatch (mener jaktmatch bruker Hornady-kule, men ikke sikker på om det er samme som jeg har kjøpt!)

Link to comment
Share on other sites

Er vel 14 kroner smellen for Lapua Scenar 155gr på Landrø. Hittil med fire-fem omladninger av Lapua-hylser, vekselsvis N-11 og VV-N 150, CCI200 og 155gr Lapua Scenar/168grs SMK ligger jeg omtrent på 6 spenn for hvert pang. Penger fort spart inn der for min del. Dvs, til jeg fikk ordna en ladepresse. Nå må jeg skyte en del mere før det er innspart igjen.

 

Lee Loader ftw.

Link to comment
Share on other sites

Når Landrø tar 2.50 for 155gr Scenar :roll:

 

Jeg bruker 155gr Scenar til trening og litt langholdsskyting, og 155gr Berger VLD til rådyrjakt - disse to kulene har samme BC og får samme fart fra min rifle, med samme ladning. De treffer samme lapp på 100m og samme sted på gongen på 600m.

Grunnen til at jeg ikke trener med 155gr Berger at den koster 4 kroner stykket omtrent.

 

Laderegnestykket mitt er:

CCI 450 0.39

50gr N550 1.67

155gr Scenar 2.51

Lapua "Palma" hylser (basert på 10 omladinger) 0.69

 

= 5.25,-

 

Dette er "top of the line" komponenter, og de yter tilsvarende. Matchammo.

 

Skulle jeg gnu på pris her, så har XXL regelmessig Nosler CC 155 eller 168gr til 1.60, og følgende går an,

 

CCI 200 0.39

40gr N140 1.25

valgfri Nosler CC 1.60

hylser fra bøtta på banen 0

 

= 3.24

 

sannsynligvis er det like presist også, muligens bortsett fra på lange hold. Litt fristende å spare 2-3000,- i året :? Ulempene er mange timer til ballere med hylser, flere krutt i huset, flere rester, flere kuletyper...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...