Jump to content

Sjøfugljakt


crazym

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer på hvordan folk går frem på sjøfugljakt? Det jeg har lest meg til er at man må ha grunneiers tilatelse hvis man sitter på holmer/skjær som ikke dekkes av normalt høyvann og ha minimum 200m sikkerthetsavstand til hus/bygninger ect.

 

Problemet mange steder er å finne/få tak i grunneiere. Særlig da mange av disse benytter kun hyttene sine på sommeren og ikke høst/vinter.

Hvordan er det da med statlige/kommunale steder?

 

Jeg har benyttet http://www.seeiendom.no/ for å prøve å få ett bilde av hva som er privat/kommunalt der jeg skal jakte (yttre hvaler)

Hvis dere ikke klarer å oppdrive feks kontaktinformasjon på evt hvem som eier en ubebygget holme, be om tilgivelse om det ikke skulle falle i god jord?

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at du tar kontakt med Hvaler Kommune http://www.hvaler.kommune.no/Tjenester/Natur-skog-vilt-og-landbruk1/Bruk-av-naturomradene-pa-Hvaler/Jakt-og-fiske/

 

Jeg har akkurat kommet hjem fra Kystjakt ved Lillesand, og tok i fjor kontakt med fylkesmannen for retningslinjer, da fikk jeg blant annet en PDF som viste hvilke holmer og områder i Aust Agder som var lov å jakte fra.

Min erfaring er at fuglen trekker nærmere fastland, enn ute blant holmer i åpent hav, så neste år vil jakten i all hovedsak foregå fra robåt eller kajak.

Men ett par Ærfugl ble det nå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trådstarter, hvordan har jakten vært hittil i år? Jeg jakter selv også i skjærgården rundt hvaler. Forrige helg hadde vi mega uflaks og fikk bare to ærfugl. Vi hadde feil vind i forhold til hvor vi satt, så vi satt og så på fuglen fly ca 80/100m bortenfor der vi satt. Gjorde det ikke stort bedre at det blåste 14/16 m/s på det vært heller. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt 22 på søndag, blåste og regnet som f... 15 av dem var svartender, ikke sett så mye av dem på mange år. Flokker opp mot 50 om gangen. På Hvaler.

 

Gutta på Heia skjøt visst veldig bra første helga; 50-70 fugl, mye skarv visstnok men det var havblikk.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...