Jump to content

308 & 338 Marlin Express


morten0

Recommended Posts

Hei.

Surfet litt rundt på Youtube i kveld, og ble luret inn på en video om de nye Marlin kaliberene 308 Marlin Express og 338 Marlin express.

Fikk inntrykket av at med disse to nye kaliberene så har endelig lever action blitt et fullgodt alternativ til jakt. Skal yte nesten det samme som 308 Win og 30-06.

Har selv en eldre Marlin i 444, liker den godt, men er litt skeptisk når avstanden blir veldig mye over 100 meter.

 

Men nå skulle det vist være fult mulig å treffe godt på 300 meter. Noen erfaringer?

 

En ting til:

Noen som har en formening om hvordan en Marlin XLR i enten 444 eller 45/70 vil skyte (24" løp), med tanke på treffsikkerhet, i forhold til min eldre Marlin med 22" løp?

 

På forhånd takk.

Morten :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke noe erfaring med disse kaliberne, men har lest en god del om dem og Lever Action.

 

For det første så er dette kalibere som er uvanlige og dyre, tenk også på de 3 winchester kaliberne fra begynelsen av 80 årene. 307, 356, 375 Win.

 

Ikke at det er noen galt med noen av kaliberne, annet en tilgjenlighet og pris.

Har en artikel hjemme om en av de patronene, og den skøyt ekstremt pressist.

 

Har tenkt litt på alle disse kaliberne, jeg også. Er det noen av dem i Norge?

307 Win og 308 Marlin, vil jo kunne bruke vanlige 30-30 kuler som jo vil være en fordel.

338 er jeg mere skeptisk til pga. kule tilgangen, som er veldig begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Fikk inntrykket av at med disse to nye kaliberene så har endelig lever action blitt et fullgodt alternativ til jakt. Skal yte nesten det samme som 308 Win og 30-06.
Tja, Browning BLR har jo vært tilgjengelig i en årrekke i både .308 og .30-06, så hvis ikke du er spesielt opphengt i å ha rørmagasin er jeg enig med Jonah-Hex i at dette fort kan bli uforholdsmessig dyrt i drift.
Link to comment
Share on other sites

Tja, Browning BLR har jo vært tilgjengelig i en årrekke i både .308 og .30-06, så hvis ikke du er spesielt opphengt i å ha rørmagasin er jeg enig med Jonah-Hex i at dette fort kan bli uforholdsmessig dyrt i drift.
307 Win og 308 Marlin er det som jeg skrev ikke sikkert vil bli så dyre i drift. Hvis man kan bruke lade data fra 30-30 og komponenter (untatt hylser) så er det ikke sikkert disse vill være så ille.

 

Ikke for å si noe stygt om Browning BLR, men ..... Vil ikke kalle det Lever Action, den skal jo ha rør magasin. Mulig det bare er meg som er "nostalgisk", jeg mener vel at på LA rifler skal det stå, Marlin eller Winchester. :-)

Link to comment
Share on other sites

For meg er Browning-navnet forbundet med bøylerifler i kraft av at gode gamle John M. designet mange klassikere:

 

Several of Browning's designs are still in production today. Some of his most notable designs include:

Winchester Model 1886 lever-action repeating rifle

Winchester Model 1887 lever-action repeating shotgun

Winchester Model 1892 lever-action repeating rifle

Winchester Model 1894 lever-action repeating rifle

Winchester Model 1895 lever-action repeating rifle

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å si noe stygt om Browning BLR, men ..... Vil ikke kalle det Lever Action, den skal jo ha rør magasin. Mulig det bare er meg som er "nostalgisk", jeg mener vel at på LA rifler skal det stå, Marlin eller Winchester. :-)
Ut fra estetiske verdier er jeg helt enig. Ut fra praktiske bruksegenskaper er det en helt annen historie. Og henger vi oss først opp i det estetiske, så skal vel ikke disse børsene lages av rustfritt stål eller ha Picatinny-skinner og rødpunkt heller :wink:

Forøvrig hadde Winchester 1895 også boksmagasin og var kamret for bl.a. .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...