Jump to content

Hvilke dyr gjør dette ??


Zeco

Recommended Posts

Har hvert ute på skogsfugl jakt i Sør-Odal i helgen. Så bare 2 fugl etter 10 timers jakt med Hund :(... Ikke mye å skryte av. Men mens jeg gikk rundt i skogen der kom jeg over flere steder der jordvepsbol var gravd opp ( hadde desverre ikke noe å ta bilde med ). Gjør Måren slik? eller hva slags dyr gjør dette?

Så tydelig at den hadde gravd ut vepsebolet og sansynligvis forskynt seg av noen godsaker i det....

Link to comment
Share on other sites

Det var ganske tett skog der og bratt så tviler på at det var Vepsevåk. Bjørnespor var det heller ikke der, vet ikke om at det er observert noe bjørn rett sør for Skarnes i nyere tid heller... men litt lengre nord på Knapper var det observert 2 bjørner under Elgjakta for 2 år siden....

Hvis Grevlingen gjør slik kan jeg godt tenke meg at det kan ha hvert den som har herjet der selv om det var langt til skogs.

Viste ikke ta grevlingen gikk løs på vepsebol.... :forvirra:

 

Takk for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har hvert ute på skogsfugl jakt i Sør-Odal i helgen. Så bare 2 fugl etter 10 timers jakt med Hund :(... Ikke mye å skryte av. Men mens jeg gikk rundt i skogen der kom jeg over flere steder der jordvepsbol var gravd opp ( hadde desverre ikke noe å ta bilde med ). Gjør Måren slik? eller hva slags dyr gjør dette?

Så tydelig at den hadde gravd ut vepsebolet og sansynligvis forskynt seg av noen godsaker i det....

 

 

Når jeg var i Sverige på jakt for to uker siden så jeg akkurat det samme :) konklusjon = Bjørn :)

Link to comment
Share on other sites

To av grevlingene jeg har skutt for bikkja i år har vært ved oppgravde jordvepsbol. Grevlingene hadde gått hardt til verks og gravd opp mye. Jordvepsene surra rundt i opningen men virka sløve, bikkja har tatt dem på fersken midt i matfatet. Dette var på natten og tidlig om morgenen. Har også sett flere andre vepsebol som har fått litt medfart i år. Men disse var ikke så ødelagt så jeg har tolket det som mår/hakkespett el noe i nærheten. Det er mye god mat (larver) i disse bola så det er nok verdt jobben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...