Jump to content

Skogsantenner til jaktradio og kvalitet


wolfen

Recommended Posts

Hei alle sammen.. :D

 

1 dag igjen til elgjakta starter og så skal man jakte i fjellterreng i år.. derfor tenkte jeg på ny skogsantenne.

Jeg mener å ha lest om en ny type skogsantenne som skal være utrolig god, MEN jeg klarer ikke å huske hvem, hva eller hvor :trist:

 

Jeg har Lafayette 3+ og en Yaesu vx 150.. begge trenger ny skogsantenne.. tips ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke noe problem med pølsa som er for lang. Sett den på en nettverksanalysator og klipp til den er resonant. Litt spøk, men dog reellt. Et problem er imidlertid at de færreste jegere har en nettverksanalysator i garasjen...

Men spøk tilside. Noen få MHz forskjell i dette båndet vil utgjøre helt marginale forskjeller i antenne-ytelse (ideellt tilfelle). En monopol har fort 10% båndbredde eller mer her (SWR<1.5), og da er det andre faktorer som har så uendelig mye mer påvirkning. Ting som å holde kroppsdeler ute av antennens nærfelt (som en gjerne har med radioen i lomma) vil utgjøre større forskjell enn om antennen er tunet for radiamatørbånd eller jaktkanaler. Det er dog forskjell å gå fra de korte standardantennene til en resonant antenne (kvartbølge-pisk, de "lange skogsantennene), men velger en først en "lang antenne"/kvartbølgepisk så vil jeg tro forskjellene er marginale. F.eks er det nok langt viktigere at en sikrer seg mot vanninntrenging i konnektoren enn om antennen er tunet for 145 eller 150 MHz.

Nå er jeg ikke radioamatør (men jobber litt med antenner i hverdagen) og jeg har heller aldri giddet å gjøre så mange eksperimenter for å optimalisere ytelsen på jaktradioen, men om jeg skulle prøve meg på noen eksperimenter så hadde jeg heller sett på det som er vesentlig for en monopol, nemlig jordplanet. Da kunne en gjort triks som jording via jordspyd, eller et kunstig jordplan (4 pinner stikkende ut fra jordpotensialet/konnektoren på radioen).

Mitt råd: kjøp en lang (kvartbølge) antenne som passer på radioen din, sørg for at den er skikkelig skrudd til og at fuktighet ikke kan komme inn, og nøy deg med det. Er det vanskelig å høre på post så hjelper det ofte å holde radioen bort fra kroppen slik at en unngår nærfelt-problematikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vil tro Lafayette sin er den som yter best da den er tilpasset båndet som jaktradio opererer på.

De andre er stort sett lange universalantenner for amatør radio som har en litt lavere frekvens.

 

 

Problemet med Lafayettes skogsantenne er at den blir ødelagt på 1 2 3.. har radioen i radiolomma på bergans jakke og fast i stroppen, men antenna går i stykker nede ved festet. Antenne nr 2 som er gått i år og det er 2 for mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...