Jump to content

Sjøfugljakt nær Stavanger


hajeger

Recommended Posts

Nå skal jeg ikke si at jeg har fulgt så veldig mye med, men jeg har sett lite gås. Skarver har sett en del nede i fjæra, men da er jeg avhengig av båt eller kajakk.

 

I helga var jeg ute og så etter due trekk pga tresking. Fikk lov på 2 av 20 jorder, noen ville ikke la "ikke-lokale" jakte der (er fra østlandet og studerer på UiS). Men de fleste var hyggelige og bare ikke ønsket jakt på sin eiendom som er helt greit. Tenkte en tur ut i kveld og høre der det ikke var noen hjemme.

Link to comment
Share on other sites

I går var det kun sondering av terrenget. Jeg også vurdert ut mot Randaberg, mener at det er en del korn åkre der ute. Ellers må jeg lenger ut på landet, umm jæren.

 

Kanskje det blir noen duer i dag, siden det er meldt sommer vær i Stavanger resten av uken med 20 varme grader og sol.

Link to comment
Share on other sites

Sett deg inn i fuglefredingsområdene før du begynner å jakte, det er store deler av Sola og Randaberg som er fuglefredingsområder. Så der er all jakt forbudt.

 

Bor med Havsfjord selv men kunne ikke ramlet meg inn å jakte der da det fort kan skape reaksjoner. Er godt bebygd rundt hele. Direkte ulovlig er det nok ikke men det er du som må bevise at det er forsvarlig det du driver med.

 

Det tryggeste er å holde deg til Jeger og fiskeforeningens terreng eller få tillatelse fra grunneiere. Vil tro at jo lengre ut på Jæren du kommer jo større blir sjansene.

 

Uten at jeg skal sette penger på det så tror jeg at Orrevatnet er fredet.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen sjøfugljeger selv så har ikke satt meg inn i det, om jeg hadde vært det hadde det blitt i fra kajakk i området Åmøy/Mosterøy/Rennesøy.

Med kajakk/kano/robåt er det bare å holde trygg avstand til bebyggelse og fredningsområder ellers er det fritt fram.

Ser at Stavanger jjf og Jæren jfl selger jaktkort men hvor bra det er der har jeg ikke noen formening om.

 

Lykke til med letingen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

 

jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med å tolke kartet fra dirnat.no

 

jeg ble fortalt at Tananger er fredet for jakt, men utfra kartet gjelder dette kun et stykke ut på havet og utover øyene. ikke langs kysten.

 

Noen som vet om området som er militært ved storevarden? Dersom jeg vil jakte der, hvor henvender jeg meg?

Noen som vet om noen av grunneierne på Tananger som ønsker jegere velkommen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...