Jump to content

Hvordan gå frem for sjøjakt?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Bare ha dette klart, jeg vet ingenting om sjøjakt... :) Derfor vil jeg vite så mye som mulig, om hvor man gjør det, hvordan man gjør det og når på dagen man gjør det.

 

Jeg har nemlig en hytte på øyen Strøno, ikke langt fra Os i Hordaland. Det er en fin skjærgård, og siden jeg har nå tatt jegerprøven og kjøpt hagle, kunne jeg godt tenke meg å få jaktet så mye som mulig.

 

Noen som kan forklare meg litt om sjøjakt, om de vet om noen områder nær Bergen/Os hvor man kan sjøjakte, og om det er greit med u/o-haglen min?

 

Med vennlig hilsen

Arne

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Først av alt... sjøfugljakt er kjempegøy! Og dessuten veldig lett tilgjengelig for oss som bor på vestlandskysten. Skal komme med noen kjappe tips nå, skal se om jeg får tid til å legge inn litt mer i morgen.

 

Jaktbart vilt: Først og fremst Skarv, og evt. ender, hvis vi snakker matvilt. Skarv er noe av det bedre jeg har smakt av vilt... Ellers er det selvsagt måker, mink o.s.v NB! Ærfugl er fredet på Vestlandet.

 

Tid: Morgen og kveldstrekk. Dvs. fra like før soloppgang og et par timer frem, og et par timer før solnedgang.

 

Metoder: Det vi har hatt mest suksess med er å finne holmer og skjær der vi observerer at skarven overnatter. Skarven sitter normalt på utsiden(ut mot havet) så det er lurt å gå i land på innsiden og smyge over. Får ofte noen på den måten. Når fuglene har fløyet, er det bare å postere f.eks i en revne i fjellet eller annet naturlig skjul. Kamonett funker også bra. Det er viktig å sitte helt stille! Lokkefulger er en stor fordel, men ikke et must. Det finnes noen tegninger for slike på nettet, men svartmalte 1,5 litersflasker funker fint det og... (lurte til og med en havørn en gang :shock: )

 

Sted: Er ikke kjent med området rundt Os, men det finnes sikkert masse holmer og skjær med skarv og ender. Husk å få grunneiers tillatelse. Du kan også jakte fra Kajakk, men det har jeg ikke erfaring med.

 

Våpen: Vanlig O/U hagle er helt topp. Bruk grove skudd, vismut nr 3 er bra. Skarv er hardskutt! Ikke strekk holdene noe særlig over 25 m er mitt råd... Og husk å pusse haglen godt etterpå... sjøluft er sunt for oss, men ikke for hagler...

 

Vil du vite mer ligger det en fin folder i PDF-format på NJFF sine hjemmesider

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du svarer! Har funnet et kart over OS:

http://webhotel2.gisline.no/gislinewebinnsyn_Os/

 

Her er et utsnitt ikke langt fra hytta vår (vi bor på strøno). Det er sikkert vanskelig å se for seg, men ut fra befolkning, ser du noen holmer det kan være fornuftig å jakte fra? Må hele øyen dekkes av vann når det er flo for at man skal kunne bruke det?

 

Utsnitt:

http://webhotel2.gisline.no/GISLINEWebI ... &plugin=no

 

 

Det eneste jeg har på landstedet vårt er motorbåt, så jeg håper det er noen muligheter. Tror du det?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skarven pleier å sitte på holmer og skjær enten ut mot havet eller mot større fjorder. Aller best er det nok om du kommer deg ut mot vestsiden av sotra eller austevoll, men jeg tipper det finnes flokker som overnatter i området du viste til. Det er i alle fall en bra bestand av Skarv i Hjeltefjorden, og der er jo geografien veldig lik.

 

Reglene for den frie jakten på fjord og hav sier at du kan jakte uten grunneiers tillatelse på alt land som er dekket av normalt høyvann. Dvs at du i teorien kan jakte i vannkanten når det er fjære.

 

Jeg vil anbefale at du tar en tur i området med motorbåten og ser etter fugl. Skarven sitter gjerne i store flokker, og er ikke så vanskelig å få øye på. Når du har funnet en holme det ofte sitter fugl på, og som ikke har for mye hytter o.l. i nærheten, finner du ut hvem som er grunneier. På kartet du linket til skal det gå an å finne gårds og bruksnummer. Når du vet det, kan du ringe eller maile kommunens servicetorg e.l. og spørre hvem som eier det. Hvis du forklarer på en skikkelig måte hvordan du har tenkt å jakte, og viser at du bryr deg om sikkerhet og hensyn til annen aktivitet er nok mulighetene gode for å få tillatelse.

 

Skarven trekker forresten nordover om sommeren, men den begynner så smått å komme tilbake nå. Jaktstart er 1.oktober. Ender er der hele året i varierende mengder.

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi meg et eksempel på landskap/øy i et scenario der man ikke trenger å ringe rundt til kommuner og gud-vet hva, men bare gå og jakte? :)

 

Er ute etter en jaktform uten alt for mye miks-maks hvis du forstår.. :)

 

Må hele holmen dekkes av vann for at det skal være lovlig å jakte der? for det vil jo bli litt vanskelig å bare jakte på den delen av øyen som blir oversvømt av vann! Tenk når det kommer flo, så må man sitte uti vannet. Ikke at jeg har så mye imot det, men det kan bli litt kaldt i lengden!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det er ikke nødvendig at hele øyen dekkes av vann ved høyvann for at du skal kunne jakte der, men du kan kun jakte på den delen av øyen som "overskylles ved høyvann". Det vil i praksis si at ved fjære sjø kan du postere i vannkanten på hvilken som helst øy så lenge det ikke er for nært hytter o.l. Men om det vil være en effektiv jaktstrategi tviler jeg litt på...

 

Noe annet lovlig scenario for sjøfugljakt uten grunneiers tillatelse tror jeg ikke finnes, med mindre du vil investere i f.eks en oppblåsbar kajakk. Står en bra artikkel i siste villmarksliv om jakt fra slike.

Link to comment
Share on other sites

I de kommunene jeg har vært borti må man maile eller ringe servicekontoret på kommuen for å få ut navn på eier. Du finner vanligvis mailadresse og tlf til servicekontoret på kommunens hjemmesider.

 

Sender du mail kan du jo spørre om flere samtidig. Litt styr å få til, enig i det, men har du først fått tillatelse har du gjerne glede av det lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man spørre grunneigeren da? Noe ala: "Hei, jeg heter fornavn Hansen. Jeg er veldig interessert i jakt, og lurer på om jeg kan få låne holmen din utenfor Skorpo til å jakte på?".

 

Hvis han da svarer: "Jao, e da nåke tryggt dao?", så svarer jeg "Ja, jeg er veldig opptatt av human og trygg jakt, slik at det vil ikke bli noe problem. Jeg har nettopp tatt et jegerkurs på 30 timer, der vi har lært mye om sikkerhet og human jakt."

 

Det må jo bli et ja! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Så lenge vannet smaker av salt sjø så er det bare å slå seg løs, for norske statsborgere i hvert fall :) MEN, med tanke på sikkerhet så er det jo visse hensyn å ta.

 

Land som overskylles med normal flo sjø kan du jakte i fra. Litt feil info i tråden her siden det nevnes at ikke hele holmen trenger å overskylles, det må den nemlig.

Men du kan vasse i vannkanten og jakte, fordi loven sier at grunneiers rett til jakt strekker seg så langt landet er tørt.

 

Du kan jakte med hvilken som helst farkost du måtte ønske, må ikke være en kajakk. Eneste krav er at den ikke har motor. Robåt, seilbåt, kano, flåte.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett noe særlig skarv på innsiden av skjærgården rundt Skorpo/Strøno, men det er jo mulig det er på vestsiden. Du må være obs på skipstrafikk ute i fjorden (mindre problem med hagle enn med rifle selvfølgelig), samt oppdrettsanlegg og dertil hørende innretninger.

 

Det er i alle fall flust med måse, og alle blir glade om du reduserer bestanden litt.

 

Ville ikke basert meg på å vasse i vannkanten, da det er bratt og utilgjengelig de fleste stedene og du fort kommer til veis ende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...