Jump to content

skade på rør etter montasje


Jml

Recommended Posts

Hoi! Fiklet med cz-stålmontasje på nykjøpt meopta kikkert i dag.. oppdaget at jeg hadde satt den ene ringen bak frem ihht merkene. Skrudde ringen av for å sette den på rett så kikkerten ikke skulle stå i spenn.. når jeg tok av ringen såg jeg at det var blitt et greit hakk i aluminiumen på røret, såppass at lakken har flasset av. Røret er ikke punktert (kikkerten er KLÅR som faen).. har dette noe og si, sånn i den store sammenhengen??

 

En annen ting er at når jeg skulle grovinstille kikkerten så holdt det å skru 10 vert. og 5 hor. Snakk om flaks, eller er det for at alt er lagd i tsjekkia?

Link to comment
Share on other sites

Skrudde ikke noe mer enn hva man får til med en liten umbraco-nøkkel holdt med tommel og pekefinger, så det bli ikke store momentet akkurat..

 

Testet i sta om justeringene gikk som dem skulle, og det gjor dem. Kikkerten er fremdeles klår som Ffffh, så jeg tror det gikk bra jeg! Skal skytes inn om en times tid så kan gi tilbakemelding om den funker da:)

Link to comment
Share on other sites

Badger sin prosedyre. om du mangler momentnøkkel

 

"Place the scope in the rings, put on the cap and screws, (do not use Loctite) holding the

short end of the T-15 wrench tighten about as tight as you can get it (holding the short

end of the T-15 wrench!) make sure the gaps on both sides of the rings are equal."

 

 

http://badgerordnance.com/wp-content/uploads/downloads/2011/10/Mounting-rings-and-bases.pdf

Link to comment
Share on other sites

da har jeg nok strammet til litt for hardt, men tok ikke noe særlig i heller når jeg skrudde til syntes jeg.. var ikke sånn at umbraconøkkelen bøyde seg eller noe sånt.. men jeg har en teori om at Cz-montasjene kniper noe JÆ5&/(liG når dem ikke blir satt på riktig i forhold til merkene.. Noen andre som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

er vel heller ikke uvanlig at hull ikke er boret rett , slik at det blir skjevheter og dermed spenn.

 

Ville forsøkt å ta ringene av basene for så å sette ringene på kikkerten først , deretter kikkert med ringer på basene. Da ser man fort om det passer godt overens eller om noe er skjevt

Link to comment
Share on other sites

Skøt inn bøsja i sta (17hmr), siste serien var innafor 30-35mm. Var vinddrag i lufta så blinken nekta å stå i ro.. ser ut for at det kun er emaljen som har tatt skade da, samt et lite merke i aluminiumen.. har lite å si når den kikkerten blir stående på den børsja fra nå av!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...