Jump to content

Custom Maps - Minitest av app for Android


spets

Recommended Posts

Custom Maps er en app hvor du kan ta et bilde av et hvilket som helst kart (av jaktterrenget, orienteringskart, bykart etc), bruke Google Maps for å definere kjente punkter på kartet og så bruke i det offline (altså uten datatrafikk) i skogen med GPS'en på telefonen.

 

Det ene jaktterrenget jeg har tilgang på består av mange eiendommer hvor det er lov å jakte på noen, mens andre ikke er med i utmarkslaget. Det var slik jeg kom over app'en, for på papirkartet man får utdelt er områdene hvor man ikke kan jakte merket av. Disse var ikke helt enkelt å få lagt over på Astroen (selv om jeg greide det til slutt).

 

Så da tok jeg et bilde av kartet og fulgte så instruksjonene. Google Maps legger seg over (gjennomsiktlig) det bildet man har tatt, og så velger man 2-4 punkter på kartet. Det kan lønne seg å bruke veikryss, elver som deler seg eller andre godt synlige steder for å definere punktene.

 

Jeg har bare fått testet en dag foreløpig, og da for et annet terreng enn det jeg beskrev over. Det jeg så da jeg skulle velge punkter, var at papirkartet ikke helt stemte med det Google Maps viste. Dette fikk jeg da også erfare i skogen, hvor jeg på noen steder var 30-40 m unna der telefonen påsto. Andre steder var jeg spot-on. Det andre kartet jeg har lagt inn stemte mye bedre med Google Maps så jeg regner med at nøyaktigheten er bedre der.

 

Så; for de som ikke har egen gps, eller ønsker et helt spesielt kart for å dekke området man skal bevege seg i så er dette ganske genialt. Forutsetningen er selvfølgelig at papirkartet holder en viss kvalitet og nøyaktighet.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.custommapsapp.android&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5jdXN0b21tYXBzYXBwLmFuZHJvaWQiXQ..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Norgeskart for Android har jeg ikke testet, men det skal nok gjøres. Takk for tips.

 

Dog er poenget med CustomMaps litt annerledes. Dersom man har et papirkart med spesielle detaljer (feks ei postrekke, spesielle områder man ikke kan jakte på ellernosånt) så kan denne digitaliseres ved bruk av denne appen. Ta bilde av papirkartet, bruk Google Maps for å sette punkter og hey presto!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...