Jump to content

Gaupe i Follo området ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Her hos oss i søndre Ski finnes det ikke et rådyr omdagen. Har hatt kontakt med andre jegere også som bor spredt i området. De melder om akurat det samme. Det er jo helt snodig da det i begynnelsen av bukkejakta fantes dyr over det meste. Ikke så mange riktignok, men det var jo dyr. Har også hørt om flere gaupe opservasjoner. Er det noen som med sikkerhet kan si om det er gaupa som er på ferde, eller blir det bare spekulasjoner ? Ville jo være synd om gaupa skulle ytrydde rådybestand.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat slik nord i Vestby også for tia. Ser mindre rådyr nå enn i våres og i sommer. Har funnet restene etter en bukk. Stor sannsynlighet for at flekkpusen var skyldig i den.

 

Vil si at gaupa om den ikke har utrydda rådyra her, så har den iallefall utrydda den jaktbare rådyrbestanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Siden jeg skreiv det forrige inlegget i denna tråden har vi ikke sett et eneste rådyr i området her. Ligger jo ikke langt fra Vestby nord hvor dyra også har forsvunnet. Samt på mange plasser i komunen. Ser med gru på sjansene til neste år. Er vel best og ikke skyte noe nå. Ihvertfall ikke på en 2- 3 år. Veldig synd at de kontorsliterne vi har valgt inn i styre og stell heller vil ha råvdyr enn klauvilt. Trist :trist: .

Link to comment
Share on other sites

I mitt jaktterreng (Bø/Seljord) er det bra med gaupe,det har det vore i mange år!!

Rådyrbestanden har gjenge merkbart ned,men utryddet er den ikkje,og når me slepper bikkja i håp om å få ein rådyrlos så blir det som oftast det..

Trur nok gaupa trenger nokre år på å "utrydde" bestanden,me har også hatt nokre tøffe vintrer.....

Eg bur i eit tidlegare rådyrtett område, i vinter hadde eg besøk av gaupa ca 1-2 gonger i veka gjennom Jan.-Mars.

Våren 2007 gjekk det opptil 40 rådyr på engane omkring,minus den bukken som låg ca 50 m frå huset mitt,den var tatt av gaupe,eg satt på kjøkkenet og kikket på gaupa,3 kveldar på rad der den åt seg god og mett.....

No i vår har eg hatt opptil 8 dyr på engane....det er vel fleire dyr enn det ein ser,men trur det gir ein peikepinn om korleis det stend til med bestanden lokalt......og viltkameaene gir ein liten peikepinn på kor mange gauper som gjeng i området...i vinter har eg bilder av 3 forskjellige gauper,da må eg også legge til kjetta som blei skote i vinter,denne hadde ein unge, desse 2 har eg ingen bilder av.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hmm.. Her i ås har det vel vært observert gaupe flere steder, ulv har også vært innom en tur.. Men her vi jakter så har det vært lite dyr de siste åra, men jeg syntes jeg har sett en del i år altså. Seinest denne uka så vi 8 dyr som beitet på jorde. Så får ta meg en tur ut i morgen for å se etter dem:D

Link to comment
Share on other sites

Jakt rev!

I vårt terreng har vi hatt gaupe en god stund. og ja, de tar da noen rådyr, ett i uka i snitt.

Reven tar i følge forskere 2-3 rådyr(killinger) i sitt liv.

I fjor datt det ca 40 rev i naboterrenget og hos oss.

Da er det bare å håpe forskerne har rett og på noen milde vintere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...