Jump to content

Forhindre ekspansjon i .224 Match King?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Noen som har prøvd på dette? Jeg vet det finnes dier for å krympe tuppen, men dette er rettet inn mot matchskyting og de ser ikke ut til å love noe større mtp ekspansjon.

 

Har en vixen som liker 69SMK, og om den hadde holdt litt bedre sammen burde det være en ypperlig kule for fugl og annet småvilt. Har prøvd i avis, og de er for blaute til å være helmantel men for hade til skadedyr. Men de går jo så fint, og treffpunktet passer bra sammenliknet med 55TSX (en tomme under på 100m), så om det var mulig ville jeg fått en ypperlig jaktpatron og treningsammo med samme kule.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg prøvd.

Widden pointing die og widden kule trimmer som brukes i ei wilson trimmer.

Hadde nøyaktig samme tilnærming som det du har. Kunne bruke match kuler på småvilt uten å oppleve at kula ekspanderer i viltet.

Kortversjonen er at det går bra med 105 scenar i 6mm og 123 scenar i 6,5mm.

Nosler match og sierra match king virker litt spinkel i mantelen til dette.

 

Med 224 kuler fikk jeg det ikke til. Men da prøvde jeg ikke sierra, siden dem fungerte dårligere enn scenar i større kaliber.

 

Det er verdt å forsøke... For jeg trimmet og spisset kulene minimalt. Hvis jeg hadde trimmet kulene litt kortere. Og brukt pointing dien i flere steg(det finnes tre forskjellige spissvalg), da hadde en kanskje trimmet bort den svakeste delen på kula.

 

Men jeg fokuserte på å gjøre hulspissen så liten som mulig. Og beholde flygeegenskapene på kula.

 

Det værste eksemplet på at jeg mislyktes var 77g scenar i 224. Denne ble ladd i en 221 Fireball med beskjedne 745ms.

Men gåsa jeg skaut revnet fra brystet, halsen og helt opp til nebbet.

 

Verktøyet som er tilgjengelig er lattelig dyrt, så om du kun har som motivasjon å berge 69 sierra til ei egnet fugle kule, er faren for å bli skuffet ganske stor.

 

I en 22 PPC ladet jeg 69 sierra til 810ms. Og presisjonen var meget god. Hadde godt håp om at denne kula skulle fungere fint på fjellrypa.

Da jeg ruslet fra huset og opp i berget blir jeg vàr ei kråke som sitter på en blank streng. Holdet er under 150m. Jeg treffer lavt i brystet. Og opplever for første gang at kråkebeina henger igjen på strengen. Resten av fuglen er EKSPANDERT :D .

Rusler tilbake å henter fmj ammoen som samler ca 20mm med tre skudd. Og får som vanlig en fin jakttur.

 

Siden jeg hadde stor tur på denne sierra match king kula, hadde jeg ladet opp 100 skudd.

Ei annen kråke jeg får. Blir sittende på stolpen. Dvs den blir smurt fast, men da er den skutt i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Eller gjøre som svenskene når de bruker Match kuler til toppjakt. Gå på kjøkkenet og åpne skuffa, der finne du ei teskje.

Roter kula mellom fingrene mens du kakker forsiktig på tuppen av kula med teskje'a til spissen lukker seg.

 

Har prøvd dette på 70 grs MK i 243'n. Merket ingen forskjell på treffpunkt eller presisjon på 100 meter.

Men prøvde dog ikke kula på vilt.

Men det er verdt ett forsøk ettersom svenskene bruker den metoden, gratis er den å :-)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men i samme gate...

Er det mulig å kappe 70grs Barnes TSX (i .224 altså) omtrent der hvor ekspansjonskanalen stopper og få ei skikkelig flat-nose kule som ikke ekspanderer? Klarer man å gjøre det så likt hver gang at presisjonen blir bra nok?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, bra ide.

Har ikke denne kula. Hva med å prøve å korte ned noen kuler for å se om ammoen blir stabil.

Dette er ett verktøy som kan brukes: http://whiddengunworks.net/trimmer.html" target="_blank

Det er kun kule holderen og fresen som widden leverer.

L.E.Wilson trimmeren må kjøpes ekstra.

En utfordring er kuleholderen. Denne er lagd for lange kuler og kula du lurer på er kanskje for kort.

Link to comment
Share on other sites

Hey, hey!

Midway har den, og sleeve for 224 så det burde funke.Hmmm... dette burde nok prøves. Kanskje i 6.5'en også... Ellers så har jo Barnes solids også som man kanskje kan gjøre litt flatere i tuppen for bedre effekt på den gamle svarte.

 

Erlend Meyer: sorry for delvis OT i tråden din. Rådet med å bruke ei skje er ganske bra (i vert fall for oss som ikke kan lage eget utstyr). Svenskene har gjort dette på hp-kuler i "alle år".

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok bruke et egnet verktøy fremfor å banke, ikke bare pga jevnhet men også fordi jeg synes slikt håndarbeide fort blir kjedelig. Å lage verktøy derimot, det er alltid morsomt. Har prøvd å finne noen resultater av dette på nett uten for stort hell, mulig at de bruker andre matchkuler til dette? SMKene er vel blant de bløtere i markedet etter det jeg har forstått, så at det fungerer på Scenar betyr ikke at MKene oppfører seg likt. Å gå over til en kule hvor trikset funker er jo en mulighet, men per i dag har jeg 500 SMKer på lager...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...