Jump to content

Spørsmål ang våpentype og valg av felt


bonnis34

Recommended Posts

Heisann jeg er en nybegynner og skal nå sende inn mine første våpensøknader

 

Planen er

 

Søknad 1

.22 revolver finfelt

 

Søknad2

.38 spesial revolverfelt

 

Spørsmålet er om jeg på denne måten kan seinere kjøpe meg en .22 pistol finfelt og en anne type pistol for grovfelt , eller er begge disse grenene nå dekket av revolverne så jeg ikke da kan kjøpe pistoler ?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

For det første: Du kan gjerne søke om 4 våpen samtidig.. Det koster det samme som for ett.

'Levetiden' på en godkjenning er ett år og kan utsettes med 6 måneder (av gangen) ved kontakt med våpenkontoret.

Hvis du skyter i NSF kan du jo søke om en .22 pistol til baneskyting (dere har vel det i din klubb?). :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den 38'n er grei for Revolverfelt.

Grovpistol kan du likevel få for å skyte NSF sine Grov programmer på bane, og vil da

vere det selfølgelige valget ved Grovfelt også.

 

Hva du skal med den 22 Revolveren er mere uklart. Det er ikke noe førstevalg verken ved

finfelt eller på bane. Du kan alltid føre den opp til bruk på finfelt og det kan vere at

den står i veien for andre .22 valg senere.

 

Vist du har en ide om å bruke den .22 revolveren til å trene med fordi det er billigere ammo,

så er det greit nok men da må du trene slik som programmene tillater skytestillingen.

På alle baneprogrammer er det 1-hånd. På finfelt så er det 90% av standplassene 1-hånd.

Det sier seg selv at du ikke har noe som helst konkuransefortrinn ved å bruke revolver

i desse øvelsene såfremt man ikke har bestemt seg for å bli Norgesmester i revolver skyting.

Etter etpar paller med treningsammo, så kan det hende du setter 5-tiere på 6-sekunder i hurtig

fin og 1-hånd på 25m, men du skal slite litt før du får det til.

 

Men er den .22'n for ren revolver teknikk trening i feltprogrammene, så vil du nok etterhvert bli

veldig god på revolver og det er ikke bortkastet invistering. Du kan senere kappe løpet på den

og bruke den i Spesial Revolver programmene. Det er nemlig det som 22 revolvere er mest brukt til

nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja ang revolver .22 så er tanken at den skal brukes for å trene med revolver, at jeg ikke blir konkurransedyktig i finfelt er litt dumt, men slik er det vel bare. jeg vil ha en .22 revolver som treningsvåpen og da så jeg eneste mulighet å føre denne under finfelt siden var eneste klasse jeg kunne se passet. ? Kan jeg sette denne under noe annet? For kunne tenkt meg muligheten for å få meg en .22 pistol for finfelt på sikt, hvis jeg da har lyst på det.

 

Ang spesialrevolver så tenkte jeg sende inn en seperat søknad på dette også, men da i kaliber 38 spesial.

 

Norgesmester i revolverskyting hadde ikke være forakte ;) jeg liker ikke pistol, mulig det endrer seg seinere men nå er det revolver som gjelder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel......skal du likevel ha en Spesial Revolver, så ville jeg kombinert det med å kjøpt

den som en 22. Da har du .22 som trening på generel revolver teknikk, og så

har du det som mange nå begynner og foretrekke til spesialfelt.

 

Ikke blir det noe konflikter og krøll med søknader og bruksprogrammene heller.

Link to comment
Share on other sites

På finfelt så er det 90% av standplassene 1-hånd.

Dette stemmer ikke. For det første sier reglementet at minst 1 standplass skal være stående fri, og minst 1 skal være knestående, liggende fri, stående med 2 hender eller sittende (som alltid skal skytes med begge hender). Det vil si at såfremt ikke arrangøren har valgt knestående med en hand (noe som jeg ennå ikke har opplevd på 25 år) så vil man maksimalt få 80% med 1 hånd.

 

Det man (iallfall i min region) vil oppleve i praksis er at man har 1 liggende, 1-2 stående med 2 hender og 2-4 stående fri. Summa summarum 4-5 standplasser med "påbudt" 1 hand. Det kan selvsagt tenkes at man i din region har et ekstremt fokus på 1-handsskyting på fin- og grovfelt, men jeg har mine tvil. Uansett kan man ikke uten videre gå ut fra at denne ekstreme praksisen vil være relevant for trådstarter, da hverken du eller han har oppgitt bosted i profilen.

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer ikke, dersom man skal tro programmet for dette stevnet. Som faktisk ligger på arrangørens nettside. I følge programmet var det 6 standplasser med beste hånd på fin- og grovfelt. Dvs. 60%. Forhåpentligvis husker du litt dårlig.

 

Ellers bør jo noen fortelle arrangøren at det ikke er noe som heter "beste hånd" lengre.

Link to comment
Share on other sites

ikke er noe som heter "beste hånd" lengre
Ææææ.. Det er det vel. Om det ikke lenger finnes i NSF's offisielle programmer så finnes det da stevner som ivaretar dette. :)

Vi i LPK har to årlige klubbmesterskap hvor det er programfestet å skyte med dårligste hånd.

(En Pardini finpistol oppleves som en 2" * 4" glattkant på skrå.. :mrgreen:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...