Jump to content

Avtrekkproblem på pardini GT-9/45


byf

Recommended Posts

Opplever at trykkpunkt varierer og forsvinner for så å komme igjen. Justeringsskruene er sikret med låselim.

Har den teori at den fjærbelastede kulen inne i skruen danner seg et leie under våpenets rekyl bakover slik at denne huker seg opp avog til.

Vet om et våpen til med samme problemer

 

Noen som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Ettervandringen reguleres nok ved skrue nr 2. Nr 3 , som sitter i avtrekkeren regulerer forvandringen, altså slakken etter at avtrekkerstangen har gått opp i inngrep med avtrekkerhaken etter at avtrekkeren er sluppet fram.

Alle disse justeringene er ok.

 

Når jeg skrur ut skrue nr 1 så forsvinner altså trykkpunket og vekten er ca 950 g. Og den er omtrent lik enten jeg spenner hanen rolig eller tar et hurtig ladegrep og så måler

 

Når derimot skrue nr 1 er inne med trykkpunkt, så er avtrekket ca 250 g lettere ved måling etter ladegrep i forhold til om hanen er spent rolig. Trykkpunktet er noen ganger borte , 950 g avrekkvekt, noen ganger noe tyngre.

Det er ingen grader inne i skrue nr 1 , delene beveger seg fritt så det er et mysterium men det ser ut til at kulen haker seg opp slik at ujevne avtrekk oppstår

Link to comment
Share on other sites

Du har rett ang. skruenummereringen.

Blingsa litt der, ser jeg.

Når du skrur ut nr. 1 skal trykkpunktet til slutt bli borte ved at kula ikke er i kontakt med avtrekkeren før searen har sluppet taket.

Skrur den litt for mye ut, kan det nok variere om du har trykkpunkt eller ei.

Det kan være snakk om hundredeler.

Hva skjer om du skrur nr. 1 litt mere inn for å eliminere den muligheten ?

 

Min hadde symptomer som kan minne om din, bortsett fra at min av og til unnlot å holde hanen i spenn.

Ved ladegrep og første skudd var alt som det skulle, men ved neste skudd hadde trykkpunktet forsvunnet eller hanen hadde fulgt med sleiden frem.

Bevegelser i våpenet hadde tydeligvis alt å si her, og jeg kurerte det ved å tillate litt ettervandring.

Jeg ville skrudd ut nr. 2 en god del for å se om ting blir bedre.

Blir det ikke annerledes, ville jeg satset på å bytte ut skrue nr. 1.

 

Nå er det et par år siden jeg pillet på disse skruene, så jeg skal ikke skryte på meg 100% sikkerhet på hva jeg gjorde eller ei.

Jeg skal heller ikke skryte på meg noen ekspertise innen avtrekksmekanismen til Pardini GT, men jeg fikk det ihvertfall til å funke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også litt problemer da jeg skulle stille inn forvandringen på min "nye" gt45/9, nå i helga.

 

Jeg begynte på skruen inni avtrekkeren (nr 3) og stilte først inn slik at jeg hadde minimalt med forvandring før det smalt, og dette fungerte veldig fint da jeg kun spente hanen for å teste. Men med en gang jeg gjorde ladebevegelsen med sleiden så nektet hanen å bevege seg, den stod låst i spent posisjon.

 

Først da jeg skrudde ut igjen nr 3 begynte dette å fungere igjen, dvs. jeg må leve med en lengre forvandring enn jeg ønsket.

 

 

Jeg fikk ikke med manualen til pistolen så jeg vet ikke om det stod noe der om dette. (Erfaringsmessig er ikke Pardini-manualene de beste anyways). Men det jeg merket var at den delen som forbinder avtrekkeren med mekanismen bak grepet (en flat stang som sitter i høyre del av skjeftet, mellom rammen og magasinet) blir stående i den samme lave posisjonen som når sleiden er låst bak. Når sleiden er låst bak går det selvsagt heller ikke an å ta et avtrekk, men når sleiden blir sluppet frem så skal denne stangen sprette opp (i et utfrest hakk i sleiden) slik at avtrekk er mulig - men dette skjer altså ikke hvis jeg har for lite forvandring på avtrekkeren.

 

Hadde vært fint om noen kunne forklare hvordan jeg evt. kan omgå dette problemet. Jeg ønsker å ha en veldig kort forvandring før det smeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...