Jump to content

ruger no1 hurtigmontasje


jnl1000

Recommended Posts

Hei, er etterhvert blitt lykkelig eier av en ruger 1 i 270 win. Etter masse skyting på banen, bukkejakt og revejakt er jeg blitt så gla i den lette smidige børsen. Idag sitter en Leupold 1,25-4x20 med lys, som fungerer helt fint til det meste på dagtid med tanke på avstander og ikke minst mitt gode syn!

 

Nå står hjort og elgjakt snart på tur, og jeg er lite sugen å ta frem min blytunge sako og slepe på den, det sitter en meopta 3-12x56, utmerket skumringssikte på denne!

 

Så, planen er å finne montasje som gjør at jeg kan bruke begge siktene på rugern. I jungelen av montasjer hit og dit klarer jeg ikke helt selv å finne ut av hva som er hva.

 

Nå er dette et prøveprosjekt, slik at noe svingmontasje med dobbelt ringesett til 4-6 lapper blir det uansett ikke!

 

Så, er det noen som vet om det finnes hurtigmontasjer for ruger, eller er det ruger/ weaver som gjelder, med qrw?

Finnes det qr baser som passer i rugerkasser?

 

For sakens skyld, finnes det svingmontasjer som kan monteres i rugerkasser/ spor uten børsemakkerarbeid?

Eller har jeg misset noet alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Hør til saken at jeg aldrig tenkt på vekt ifht til utstyr! Men den er så kort og smidig, slik at hele paketet føles kompakt og lett!

 

Tror ikke jeg har råd i prøvelyfte noen kiplauf :D

 

Kanksje få i et lavt ruger ringset og teste! Ska jo ikke bytte kikkert i felten, men uten innskyting i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Warne ringer, eller Leupold QRW er bra ringer for en . jeg har Warne på min og det er solide og enkle . Talley også har mye å velge i . Hvis en ikke går for ei ny skinne lagd fra bunnen av som en kan sette Leupold QR ringer rett ned i .

 

Alternativ 2 , hakemontasje eller svingmontasje . men det koster mere.

Link to comment
Share on other sites

howa 22-250, har du erfart at ruger sine montasjer gir omtrent samme presisjon som qrw, bortsett fra selve av og monteringen?

 

Er jo bare å teste egentlig, har nesten det som trengs i skapet. Qrw løsningen krever jo en del innkjøp, men føles som en mer permanent løsning! hmmm!

 

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er vel rugers sine montasjer/ spor mye bedre enn weaverbaser som jeg testet dette på førr. Tror ikke på flaks med montasjer for øvrig!

 

Så for øvrig at warne har en qrw løsning for ruger.... Men om det nå fungerer helt fint med vanlig montasje er jo det penger i dass!

 

Ska uansett demontere siktet fra sakoen nå og begynne testing med det jeg har liggende så får vi se hvor jeg ender opp! Så må vi håp at jeg ikke trenger snabbe oppfølgingsskudd i år ( syns jeg lader så kjappt med rugern:))!

 

Takk for info!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...