Jump to content

USM4 bajonett


Valmara

Recommended Posts

Kom over en US carbine bajonett på et bruktsalg i helga.

Lærskaft, stemplet med et utydelig merke og USM4

Slira er av tre med metallbeslag nederst, vanlig pistolbelteoppheng og "belt loop" er ikke noe stempel på slira.

Har googlet og googlet, men finner ikke bilde av denne slira, finner treslirer, men ikke med beslag.

 

Noen som kan fortelle meg litt om denne? Har den noen verdi? Ikke at verdien har noe betydning, kniver er tøff og jeg har ønsket meg en slik i mange år. Var en selger som forlangte nesten 1000,- for en slik i Vikingskipet for et par år siden. Jeg ga 250,- og er godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som om du har fått en blandet lot, balgen er antagelig fra en første generasjon AG-3 bajonett. Siden både M4 og AG-3 bajonetten ble bygget meed M3 blad passer balgene om hverandre.

 

Edit: Lagt til bilde.

 

Her ser du en Kongsberg-produsert M4 med korrekt M8A1 balg og en førstegenerasjons AG-3 bajonett med "tre"-balgen.

Kongsberg-M4 er identisk med de amerikanske bortsett fra stemplingene.

m4ag3.jpg

 

Ad verdi, så er det langt fra noen eksakt vitenskap, og mange faktorer spiller inn. Det som nok trekker ned endel for din er at balgen sannsynligvis ikke er den korrekte for bajonetten. Ellers er tilstand og produsent sentrale detaljer, samt, selvfølgelig, at det er en original og ikke en reproduksjon. Normale priser for en amerikansk av utbredt produsent, i god stand og komplett er 400 - 800 kr. Sjeldne produsenter, deriblant også Kongsberg, ligger høyere. Jeg vil si du har betalt en riktig pris for din hvis selve bajonetten er i bra stand. M8A1 balger får du til OK priser på ebay hvis du vil komplettere den. Ut av nysgjerrighet, hvilken produsent er det ? Legg gjerne ut noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

"tre" balgen er strengt tatt en G-3 Bajonett balg produsert for tyske G-3 bajonetter.

Men som HighPower skriver så ble de levert om hverandre med grønne til det norske forsvarets AG-3

bajonetter i de første årene. Noen hadde bestilt i overkant mange balger i forhold til hva man leverte til BW.

Kongsberg var vel forespeilet ytterligere produksjon av G-3 for BW som ikke ble igangsatt.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok huske å ha sett ei slik treslire med en ag3-bajonett når du sier det.

Fikk ikke tatt et klart bilde, men på ene siden av "fingerbeskyttelsen" er det en stor "H" i løkkeskrift, ellers så er det ikke noen andre merker på kniven. Slira er uten noen stempel.

 

 

w192c.jpg

 

208varl.jpg

 

n3vx1w.jpg

 

Uansett så er det en artig kniv, orginal slire kan vurderes en gang jeg ikke har noe annet å kjøpe på nett =0}

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke samboeren min ville satt pris på at jeg drar mer "rask" inn i huset, ristet bare oppgitt på hodet da jeg kjøpte denne i helga.

Men da er det bare å saumfare alle boder på bruktmarked etter ei slik slire og håpe på at selger ikke vet hva de selger.

Kan det tenkes at en slik slire kan dukke opp sammen med en AG-bajonett? Er alltids noen som selger haugevis av de på bruktmesser osv..

 

Om jeg skulle finne en slik slire, hvor mye er den verdt og hvor mye vil den kunne øke verdien, dumt å gå inn i en heftig budrunde uten verdien klart for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...