Jump to content

Første salong!


Akanozze

Recommended Posts

Hei, vet det er mye tråder om dette, men føler jeg ikke har funnet de svarene jeg trenger før å ta en riktig beslutning ang. salon..

 

Har mer eller mindre bestemt meg for en CZ 455, da jeg har lest endel bra ang. disse.

Problemet er at det finnes flere modeller med tynt/standarløp, og modeller med varmintløp men jeg vet ikke hva jeg skal satse på. Vekt er ikke noe å tenke på :)

 

Har også bestemt at jeg vil starte med et løp i 17hmr og heller kjøpe løp i 22wmr og 22lr senere.

 

Har endel krav jeg gjerne skulle ha hold meg innenfor ang salongen, og med et systemvåpen som CZ 455 må jo tilgangen på løp være brukbar. Den må også være presis, og driftsikker osv..

 

Har sett mye på en CZ 455 thumbhole, men lurer på hvor man får kjøpt bytteløp og hvor mye det vil koste å gjenge/kappe løpet på en sånn.

Lurer også på om noen har erfart om den kaster det første skuddet slik som varminten gjør, da de har omtrent lik tykkelse på løpet(lik)?

 

Ellers tar jeg imot tips med et stort smil:)

Link to comment
Share on other sites

CZ 455 lux er ei superbra rifle! Kjøpte den i 22lr, men har kjøpt 17hmr løp til den(1300kr). Det er veldig enkelt å bytte løp, tar bare 3-4 min(

" target="_blank).

Det er også super presisjon på denne riflen, har klart å skutt grupper på 3 cm på 100 m med begge løpene. Når det gjelder ammo til denne rifla er CCI standard, subsonic, velocitor og eley subsonic de beste som jeg har testet, har testet CCi stinger også men den hadde ikke samme gode presisjonen.

Når jeg kjøpte denne riflen var den også ferdig gjenget for lyddemper, har en sako demper og det låter ikke høyere en om du "klikker" rifla uten patron. 8)

 

Men det er klart at du blir fornøyd men en CZ 455 uansett om du velger lux, varmint, Thumbhole eller american :wink:

Men disse riflene har også SMÅ ulemper Thumbhole har klart den beste presisjonen av disse og er meget driftsikker og solid, men den veier også en del mer.

 

Varmint er ei bra og solid rifle med god presisjon, men synes selv at balansen i rifla ikke er helt bra.

 

Lux er ei meget lett rifle, veit det er noen som liker litt tyngre rifler for å få mer stablitet. lux er også meget driftsikker med god presisjon, men den kan kjennes litt "pinglette" ut, men har selv ikke hat noen problemer med denne riflen.

 

American er så og si lik som varmint bare uten havy barrel, dette vil da si at den er lettere, men LITT dårligere presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Den iboende presisjonen er i toppklasse på alle variantene, men Varmint og Varmint Thumbhole vil ha en mer fremtung balanse, som gjør at mange opplever dem som lettere å holde i ro. Varmint Thumbhole har også et skjefte som gir bedre støtte.

Altså, du skyter kanskje intuitivt bedre samlinger med V og VT, men setter du dem i benk vil alle gi like god presisjon. Velg den du liker best, og tren med den og gjør deg kjent med den.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du kanskje kan tenke på, er at Lux og Standard leveres med en annen kolbe (svinerygg) og åpne sikter. Dersom du skal ha kikkertsikte på salongrifla, er det ofte en fordel med rettere og litt høyere stokk slik som Varmint, American og Thumbhole, slik at øyet kommer litt høyere ift. kikkertsiktet enn det vil gjøre med de to andre.

 

Men alt er en vane, og om du synes stokken blir for lav, så finnes det løsninger på det. Jeg har en American, og heller ikke den er høy nok for liggende skyting. Så der kommer det nok på en billigløsning i form av kolbeforhøyer ala Beartooth eller noe slikt. Knall salongrifler uansett :D

 

Edit: Endra fra Øltann til Bjørnetann :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...