Jump to content

Spesiell rifle.


skrufff

Recommended Posts

Hei. :)

 

Jeg ønsker meg en noe spesiell rifle som jeg kan kose skyte med, og gjerne bruke på noe småvilt om det skulle dukke opp.

 

Er ikke helt sikker på hva, men gjerne ikke noe veeldig dyrt. Har sett litt på lever action, men har en kamerat som har det.

 

Noen som kommer på noe? :) men,jeg må jo selvfølgelig få godkjennelse av politiet.....

Link to comment
Share on other sites

Utifra innleggets tittel regner jeg med at du er ute etter en spesiell rifle, og det virker ikke som du har våpen fra før...? Hvis du bare er ute etter moro-skyting kommer du ikke utenom Ruger 10/22. Ekstremt billig + billig ammo og veldig arti! Ellers har jeg selv en nydelig Ruger Mini 14 som jeg hater å elske... Den treffer greit nok, og heller bra om du setter på an accu-strut eller lignende. Ammoen (.223) ligger på ca 4,60,- om du kjøper S&B sine i 140 pakninger, men noe billigere om du kjøper større kvantum. (Prøvde å skyte opp med min mer eller mindre originale i dag og spredte ALLE skuddene utenfor vital-ringen på hjorten, slå den da! Nå traff jeg greit med AE FMJ som også er dårlig ammo, så jeg skylder litt på for tunge kuler på 75gr og resten på avtrekket, og dermed meg selv.) Makan til arti sak finner du ikke, og jeg elsker den og er bare fortvilet over litt dårlig presisjon.

 

Du snakker om spesiell og arti rifle, og da må du treffe, og det gjør du med en Steyr Scout eller Ruger sin nye Gunsite Scour Rifle, begge i .223 (for å spare penger til mer ammo siden du bare vil ha det gøy/skyte småvilt), begge med åpne ARTIGE sikter, begge små lette godsaker som skyter kanonbra! Usikker på om sistnevnte er kommet i annet enn .308, så den må du sjekke, bra er den uansett. Ellers nevner du lever action (som jeg aldri har prøvd), og Marlin rifler i .30-.30 har jeg hørt at folk hiver etter deg, så det er jo noe å sjekke opp i, selv om ammoen da blir noe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 rifler, og 2 hagler fra før, men er fersk innen skytterverden :oops:

 

Jeg så på en mini-14 idag 223. Med foldekappe. Var en tøff sak, så har fylt ut søknad som skal sendes.

 

Men,hvordan er det og få "shinet" opp blånering/lakk på den? er flasset og styggt!

 

Så vil jeg jo ha større magasin enn 5 skudds..

Link to comment
Share on other sites

Hvis den flasser av er den nok amatør-lakkert med vanlig lakk eller noe, bare prøve å få det av så godt som mulig, puss litt og gå for duracoat (durano.no), eller en stainless som min;) Ang. foldekolben må du sjekke litt hva som faktisk er lovlig. Mener å huske at "lovligheten" gjelder mer på jakt, og at du er mer fri ellers, men den blir for kort med vanlig foldestokk (vanlige syntetstokken eller hogue versjonen er super spør du meg). Magasiner kommer som nevnt i alle størrelser, og selv om du kommer til å skaffe deg ett eller to, kan du bare sløyfe 30-skudderene.. Helt meningsløse til annet enn praktisk, og veldig fort veldig dyrt å tømme på tull på banen (gå for originale ruger magasiner om du kan). Og få deg en accu-strut, spesielt hvis det er en gammel variant vi snakker om!! Du kommer til å hate å elske henne...

Link to comment
Share on other sites

Ang. foldekolben må du sjekke litt hva som faktisk er lovlig. Mener å huske at "lovligheten" gjelder mer på jakt, og at du er mer fri ellers, men den blir for kort med vanlig foldestokk (vanlige syntetstokken eller hogue versjonen er super spør du meg).

 

Gjelder nok overalt, ikke bare på jakt. Totallengden må være på over 84 cm, og med foldestokk måles det med kolben innfelt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mye du har tenkt å gi for den, men du får jo en ny en i stainless til 8-9k, og da burde ikke en brukt være dyre greiene. Du ser med en gang forskjell på pipene, den gamle versjonen er rett helt inn til stokken, mens de nyere, såkalt 580 serien og oppover er mye bredere ved kolben og blir tynnere fremover løpet. Sistnevnte skal være mye bedre enn de gamle. Rent personlig kan jeg bare anbefale deg å droppe foldestokken siden du etter 22. juli ikke har lyst å trekke oppmerksomhet med den rifla der, og etter det jeg hører blir presisjonen bare enda dårligere pga dårlig kinnkontakt (med mye mer). Gå for en ny original i SS om du har peng og spander på deg en accu-strut, eller kjøp en gammel en for maks 4k, hiv på en hogue stokk og en accu-strut der og, og du er good to go:) Igjen, du kommer til å hate å elske den...og den koster flesk i ammo;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...