Jump to content

Jager for lenge og kommer ikke på bakspor hjem


bjornbra

Recommended Posts

Jeg har en BAN som er 2,5år.

 

Denne bikkja bruker jeg primært til jakt på hjort på vestlandet, hvor områdene er store. Der fungerer han fint og kommer hjem på baksporet etter gode, lange loser (kanskje henger han på litt lenge her og).

 

Hjemme er det små terreng og ganske høy vilttetthet p.t. I går når jeg slapp bikkja opplevde jeg det samme som jeg gjorde i fjor mot slutten av året. Han tar raskt ut dyr (rådyr) og jager som et uvær i det jeg oppfatter som FOR lenge. Han holdt på i over to timer uten å vise antydning å komme tilbake på baksporet. Ikke hadde han los den siste tiden heller, for jeg holdt et øye med han og lyttet på skogen uten å høre noe.

 

Hva skjer med min BAN og hva kan jeg gjøre? Er det slik at når jeg har primærjakta i store områder, så blir det vanskelig å få han til å slippe og komme hjem i mine hjemlige, små terreng?

Link to comment
Share on other sites

Kommer den tilbake på posten til slutt,eller?

Jeg jakter med en beagle som de første årene hadde svært lange loser og kom tilbake igjen "når det ble mørkt".

Den har delvis vendt seg av denne vanen med årene, men det har helt forskjellig oppførsel i områder den er kjent i og der den vet veien "hjem" til hundegården igjen.

Etter GPSens innmarsj i jegerutrustningen ser en klart tendensene at i fremmede terreng bruker den baksporene aktivt og har generelt kortere lostider. Der den er lommekjent har den lengre lostider og bruker ofte "korteste" vei til posten når den ommer tilbake. Jeg tror iallfall at bikkja mi er mer ordentlig når den vet at den MÅ kunne komme tilbake til eieren pga fremmed terreng enn der den i prinsippet bare kan løpe "hjem" selv.

Link to comment
Share on other sites

Et godt spørsmål jeg synes det er vanskelig å svare på.

Du kan passe på å ikke skyte dyr på loser du synes er altfor lange, for det vil belønne bikkja og stimulere til langjag, hvis dette skjer regelmessig. Det beste er hvis du kan kalle inn bikkja når du synes drevet har pågått lenge nok, men dette kan jo være vanskelig på lang avstand, og ikke er det lurt å hente bikkja heller, siden retur i baksporet er gull verdt.

 

To timer er ikke katastrofalt lenge da, selv synes jeg 1-2 timer er fin drevtid på basseter. At han var stum på tampen av det drevet kan tyde på at bikkja er noe trang i losføringen, slik at det blir lite eller ingen bjeff når avstanden til drevdyret blir stor. Losmålet/losføringen kan man ikke gjøre noe med, men nyansering som vi kaller det, er fint for å danne seg et bilde av avstanden mellom bikkja og drevdyret. Riktignok ikke så fint når det blir HELT stille.

 

Losen kan pågå lengre når det turer godt, da avstanden fra slippsted ikke blir så stor. Rådyr turer gjerne bedre enn hjort, hjorten er jo såpass skvetten av seg at de kan reise rett ut til neste prestegjeld ved minste mistanke om folk. Da slipper gjerne bikkja tidligere også, og returnerer (helst) i bakspor.

 

God kontakt kan være en nøkkel for å bedre det du beskriver, og noen ganger må vi bare godta at bikkjene gjør det de gjør, det er jo vanskelig å spå når man sitter der med en valp hvordan den vil jage som voksen. Grunnlaget for innkalling og god kontakt gjøres på valpestadiet, og er vanskeligere å lære inn når hunden er voksen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...