Jump to content

Worlds Field Target 2012 Isfjorden NORWAY


Castor

Recommended Posts

Vi har så smått begynt å få tilbake normal puste og hjertefrekvens, etter å ha deltatt i VM i Field Target borte i Isfjorden. Veldig mange inntrykk å bearbeide og mange nye bekjenskaper har det blitt i løpet av disse meget intensive dagene.

 

Var skyting hver bidige skapte dag, fra vi kom og til vi reiste hjem.

Har avfyrt 150 tellende skudd, fordelt over 3 dager, så her får en testet både konsentrasjon og ikke minst kondisjon, for dette var meget krevende.

 

Legger ut noen bilder fra happeningen.

 

Pakket og klar for avgang Isfjorden.

Ang pakking.....denne bilen har rimelig romslig med plass, men like fordømt var den smekk full av utstyr og duppeditter helt opp til ripa.

Er vel et tydelig tegn på at en begyner å blir rimelig moden mann som bare ham med seg nødvendig og ikke minst en hel del unødvendig stasj :mrgreen:

IMG_4882.jpg

 

Første pitstop var Beitostølen for påfylling av kaffe

IMG_4893.jpg

 

La turen om Valdresflya. For et vær vi hadde i løpet av disse dagene. Som dere ser på turen over hadde vi blå himmel og dønn vindstille. Hvor ofte opplever en det i den norske fjellheimen :?:

 

Jeg har vel nevnt det før, men gjentar det gjerne igjen. Jeg er jævlig glad for å bo i Norge.

For en natur vi har her. Ikke krig og galskap. Ikke korrupsjon. Ikke trenger en være redd for å bli ranet eller tatt livet av heller.

Bare en negativ kommentar......drivstoffprisene er sinnsykt høye i dette landet, noe alle deltakere i VM også kommenterte.

Alt var bra med dette landet bortsett fra drivstoffprisene, ja også prisen på øl da.

 

Nok om det....siste stopp før Valdresflya

IMG_4902.jpg

 

Har dere sett maken til utsikt. Er ikke rart en kan bli litt lyrisk i disse omgivelsene

IMG_4907.jpg

 

Closing up... Åndalsnes og Isfjorden next

IMG_4911.jpg

 

Måtte ha et final stop ved trollveggen først. Dæven hadde på følelsen at fjellet ramla ned i hodet på en stakkar.

Dette var mektige saker for en bleik Østlenning. Ikke merkelig at utlenninga tror trollene kommer spaserende rundt neste fjelltopp.

IMG_4923.jpg

 

Endelig framme og rett opp på zero lane for innskyting på hold fra 10 til 50 meter.

innskytinga og ikke minst komp'en må steme på millimeteren, ellerers blir det bom tvert.

Det første vi så var denne liljen fra Canada. Ikke noe rart at skytingen gikk rett i d.....s for min del, for allerede her mistet jeg konsentrasjonen. Det skal forresten ikke mye til det da :wink:

Hva damen tenkte på, for det ser ut som det er ett eller annet hun tenker på, vites ikke.

Meg var det hverfall ikke, det kan jeg garantere :mrgreen:

IMG_4945.jpg

 

Mange nasjonaliteter representert.

IMG_4969.jpg

 

Her et par coole guys fra Wales

IMG_4965.jpg

 

Og England

IMG_4961.jpg

 

En spanjol i gang med å teste ut rifla på zero lane

Han kunne virkelg traktere rifla og havnet vel blandt topp 10 eller noe sånt

IMG_4968.jpg

 

Utskremt norsk deltaker tester ut rifla på zero lane. Kjempehyggelig kar. Vi har blitt skikkelig buddies

IMG_4960.jpg

 

Karen på bildet under Mr. Conor Mcflynn skal en ikke skubbe seg særlig mye på, ei heller belære noe som helst om skyting. Har var da bildet ble tatt daværende verdensmester i FT

Også han en kjempehyggelig ire og lett og komme i kontakt med

IMG_4948.jpg

 

Var en del blodtrimmede rigger med i dette mesterskapet lik de på bildet uner.

Kun to merker ruler i toppskiktet i FT nå om dagen ( i open/PCP klassen) og det er Air Arms EVO2 og Steyr LG110

 

IMG_4940.jpg

 

Gjerne toppet med et topp of the line sikte - se bilde

IMG_4962.jpg

 

Siste finpuss på zero lane før alvoret begynner.

Ser ut som Andy Calpin fra Englnd har funnet ut av saker og ting.

IMG_4938.jpg

 

Så er vi i gang med selve konkurransen, som nevnt består den av 150 tellende skudd fordelt over tre dager dvs 50 skudd pr dag.

Field Target er delt inn i to klasser, som er: Springer fjærdrevet gevær og PCP trykkluft drevet. Max anslagsenergi er 16 Joule, som igjen er avhengig av utgangshastighet og kulevekt. Max kulediameter er 4,5 mm

Field target er litt lik Metallsilhuett og litt lik Jaktfeltskyting ved at det skytes på forskjellige stålfigurer, på forskjellig hold.

Skuddet må velte figuren for å være tellende dvs det må sitte innenfor definert treffområde. Avstand og treffområde er definert via regelverk. På 50 meter er treffområdet 40 mm i diameter, på 40 meter 25 mm i diameter og på 20 meter er treffområdet 15 millimeter.

 

Gå inn på lenkene i innlegget litt lenger nedpå her for å få litt mer innblikk av hva Field Target går ut på.

 

Jeg kan love dere at i dette mesterskapet var alle figurer satt opp på max hold i forhold til treffområdet og regelverk.

Aldri vært med på så utfordrende skyting før.

 

Her et ekorn på var det 35 - 40 meter tro :?:

IMG_4935.jpg

 

Her er gutta jeg gikk runden eller rettere sagt rundene med.

Andy Calpin og Antonio Balbas. Etter gliset til Andy og dømme har han tatt skikkelig balletak på oss andre.

IMG_4975.jpg

 

Poengskriving så blekket spruter.

Jeg kunne ikke spansk fra før, men jeg lærte da et par nye spanske ord i løpet av dette mesterskapet.

Hver gang Antonio bomma kom det enten Puta eller Conyos

Spurte litt forsiktig hva Puta betydde. Da sa Antonio Ååååååå bad woman. Skjønte sånn cirka hva han mente.

Conyos er vel i samme gata.

Antonio kunne ikke et ord engelsk omtrent og jeg som nevnt ikke et ord spansk, men vi snakka sammen hele dagen.

Merkelig hva en forstår ved å bruke armer, bein og bevegelser dere :lol:

IMG_4972.jpg

 

Her traff vi på en portugisisk seniorita - Ana Pereira som virkelig kunne håndtere rifla. Tror jammen hun vant dameklassen i open/PCP

IMG_4966.jpg

 

For ei dame og det smilet Oi oi oi

IMG_4951.jpg

 

Traff også på sjefen for Team Wild - Ian Harford. Kjempehyggelig og trivelig kar

Han hadde mye å fortelle.

IMG_4959.jpg

 

Ian i aksjon. Ligger skikkelig frampå her ser vi. Han var ram til å denge figurer.

IMG_4957.jpg

 

Doningen til Ian. Ingen tvil om hvem denne bilen tilhører

IMG_4956.jpg

 

Overstående er vel sånn ca det jeg hadde å bidra med i forbindelse med VM i Field Target. Konklusjonen er at det må invisteres i nytt utstyr, om en vil henge så nogenlunde med i FT, for resultatene er (desverre) veldig utstyrsavhengig.

Min gamle gode FX Typhon hang ikke med helt ut på 50 meter. Ut til ca 40 meter er den dødelig presis, men så stopper det opp. Må si det smerter en smule og måtte invistere i et "luftgevær" med sikte til ca 40 store.

 

Når det er sagt, så hadde det vært skikkelig digg å ta turen ned til Tyskland neste sommer, for evt å justere på plasseringen, for plasseringen i dette mesterskapet kan jeg ikke være bekjent av :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...