Jump to content

Kondisjonstrening av jakthund


Bein

Recommended Posts

Driver med kondisjonstrening av min beagle nå før jakta. hun er 4 år og jeg har som oftest ikke vært så flink til å trene opp kondisen, heller latt sesongstarten gå til opptrening.

 

Prøver å være lite flinkere i år med både jogging i skogen og sykling ( mye asfalt).

Hun har aldri hatt noen poteproblemer, dog er jo litt bekymret for asfalten (ledd o.l også).

 

Greia er at jeg vet ikke helt hvilket nivå jeg burde ligge på.. Bikkja virker som er umettelig uansett.. (ligger aldri bak, er som oftest forran og drar :) )

 

Sist uke ble det 4 turer på ca 1 mil hver.. Prøver å få henne til å trave mest mulig men er jo vanskelig med så korte bein, så blir vel 50/50 med trav/gallopp.

 

Er dette greie ukesmål siste 4 ukene ( 4-5 mil på ca 4 turer) ? Eller vil jeg "tappe" henne for mye før jakta ?

Link to comment
Share on other sites

stusser litt på det samme egentlig.

Er jo "håpløst" å trene kondisjon føler jeg.

Sykler jeg, så klarer jeg ikke å sykle fort nok for å si det slik ;)

Har en overivrig irsksetter.

 

Kan saccovogn være et alternativ?

 

Hehe, problemet er jo også at all info jeg finner på nett sier jo at hundene ikke skal galloppere når man trener dem, kun trav...

 

Men trav på en beagle er j##lig sakte!.. Hadde nesten krampe i hånda etter all bremsingen på sist tur og da var sikkert bare halvparten trav..

Føler jo også at det er håpløst.. Virker jo som man kan kjøre på så mye man vil.. Bikkja vil alltid mer! :)

 

Men så er det jo dette med slitasjeskader.. Er jo livredd for slikt, derfor jeg prøver å lage et "opplegg" som gjør at hun klarer å holde konsentrasjonen lenger på lange jaktdager, og er bedre rustet mot skader pga sterkere musklatur.

Dog dette har jo ingen verdi hvis jeg "trener" på henne slitasje :)

Link to comment
Share on other sites

helt sant, nei jeg er jommen litt usikker.

Selv så går jeg mye med hunden på sommern, men føler ikke at det gir han noe.

Har startet med kløv, kun for å gjøre det litt tyngre, men de springer og drar jo uansett :P

 

Nå i det siste så har jeg startet med å leke han sliten, eller...han blir vel ikke direkte sliten, men anpusten ihvertfall :P

Om man vet om en plass som er inngjerdet, så er det kjempefint å kaste ball å herje en times tid for dag.

Vet ikke hvordan du bor, om du bor på landet eller i storbyen, men her (på landet) så kjenner man alle, og fant ut at jeg

skulle spørre styreren av en barnehage, om jeg kunne være der på kveldstid, pga båndtvangen.

Det var helt greit, så lenge jeg plukket opp hundebæsjen, og fjernet ALT slik at ungene ikke fikk det på seg dagen etterpå :)

Da får jo hunden løpt og herjet litt :)

 

Det er bedre enn ingenting ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Har også startet oppkjøringen til jakta med min kortbeinte.

Har funnet ut at motorsykkel er det ideelle. Kjører en 5-6 km på grusvei hver kveld og ser tydelig forsljell på kondisen nå etter et par uker.

Det går mest i gallopp siden beistet selv vil holde dette tempoet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...