Jump to content

Tips og anbefalinger til bjørnejakt ønskes


TH1

Recommended Posts

Hei

 

Har lyst å ta en tur på bjørnejakt etterhvert.

Har sett litt rundt på nettet og tilbudene og stedene virker ganske så likt.

 

Har folk anbefalinger og opplevelser som kan hjelpe?

 

Her er det jeg tenker:

 

1. Må være spot n stalk, IKKE ÅTE.

2. Må være i tidsperiode før den norske jakten starter.

3. Bør være muligheter for felling av 2 bjørner og eller annet rov vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finnes mange tilbud på Spot& Stalk, spesielt i British Coumbia. Det du må være oppmerksom på er at mye av denne jaktformen er bilkjøring hele dagen intil man finner en brukbar bjørn å snike seg innpå. Personlig har jeg lite sans for denne jaktform( kan bli kjedelig å tilbringe en uke i bil) Det jeg kan anbefale er samme opplegg, men her brukes båt. Det finnes store bjørnepopulasjoner i kystområdene i BC. Det er en del outfittere som spesialiserer seg på kystjakt fra båt. De har en stor bekvemmelig cabincruiser som base og bruker små raske lettbåter i selve jakta. Har ikke prøvd dette selv, men det ser unektelig artig ut. eneste minus er at dette er ganske kostbart.Men hvis ikke pris er avgjørende ville jag satset på dette alternativet.Når vi er inne på prise er det en stor variasjon på prisnivået avhengig av hvor man jakter. Billigst jakt finner du øst i USA og Canada og prisene blir hyere jo lengre vest du kommer. F eks får du en ukes bjørnejakt i New Brunswick Canada for UDS 1500, mens en tisvarende jakt i BC kommer på det tredobbelte. Det samme er tilfelle i USA, rimelig i Maine og dyrere vestover. Kan på det varmeste anbefale New Brunswick, men der er det kun åtejakt som drives, skogen er alt for tett, men på den annen side har denne staten store bjørner. Det skytes hvert eneste år bjørner på 4-600 lbs ! Sjekk på nettet og se hva du finner. Årsaken til at vanlig Spot&Stalk (Som vi forbinder med uttrykket) er at bjørnen ofte befinner seg i tett skog(Skogen er ofte sinnsykt tett der borte) og det er nesten umulig å lokalisere og komme innpå en bjørn i skogen. Derfor er åtejakt ofte foretrukket jaktform de fleste steder.

Har testet åtejakt i NB og det er ikke så kjedelig som det kanskje høres ut. Man sitter i helt ok treestands og disse er konstruert slik at du slipper å få tresmak bak. I tillegg til bjørn er det en masse andre dyr inom åtene, harer, ekorn, ravn, ørner, vaskebjørner og coyote. Det skives ofte negative tilng angående åtejakt på bjørn- Med rette, mye av dette er søppelplassjakt og åteplassene ser ut som reneste svinesti. Jeg kan godt forstå at man kan bli skuffet hvis man tror man skal oppleve canadisk villmark og blir tilbudt noe slik.

Hvis du er interessert i gode outfittere i NB er det bare å sende meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...