Jump to content

Spørsmål til erfarne bukkejegere.


haugmaister

Recommended Posts

Hei!

 

Har stort sett lest det som er av poster her om bukkejakt, men det er enkelte emner jeg ikke har fått belyst tilstrekkelig. Håper på innspill som kan forbedre ferdighetene mine som bukkejeger.

 

1.0 - På vei til posten.

1.1 valg av vei. Der jeg jakter er i utkanten av et jorde. Skogkanten følger åkeren som en "L", hvor jeg posterer i hjørnet. Da har jeg relativt god sikt over et meget stort område. For å komme dit må jeg imidlertid enten smyge gjennom ganske tett skog, hvor det er mye kvist og grener som vil brekke. I tillegg har jeg ikke akkurat en lydsvak dress (norrøna recon) så jeg er redd det blir for mye bråk. I tillegg er denne veien mye lenger enn den andre, som innebærer en gåtur gjennom åkeren. Der er det jo ingen muligheter til å bevege seg lydløst, men selve bråket vil ha en kortere varighet enn gjennom skogen. Går jeg gjennom skogen, vil jeg passere en sti som dyrene bruker, samt salsteinen jeg har satt ut like i nærheten av åkeren. Hvilken vei vil være mest gunstig å bruke? Nå skal jeg jo gå til innkjøp av ny, lydløs jaktdress da..

1.2 tidspunkt(er)

I helgen som var nå var vi ute på post tidligst kl 05, og satt der som regel til kl 08 på morningen, og fra 19-22 på kveldstid. Ser imidlertid at analyser fra viltkameraet viser at det er mye aktivitet rundt saltsteinen mellom 14-16. Er nevnte klokkeslett gunstige tidspunkter å dra ut på? Forutsatt at det blir en del bråk ut på post, bør jeg dra ut enda tidligere?

 

2.0 På post

2.1 valg av lokkemiddel

Jeg bruker buttolo. Er det andre lokkemidler som er mer egnet? Buttoloen lager jo en relativt høy lyd, så antar uten videre at dyrene med sine lydsterke ører får dette med seg. Jeg har imidlertid aldri opplevd at bukken kommer stormende ut som jeg ser flere har nevnt..

 

Viser til denne videon:

og pkt 2.2 under.

 

2.2 bruk av lokkemiddelet

Etter å ha lest en del her virker det som det er en del delte meninger om intensiteten av lokking. Noen gjør det sjelden, andre oftere. For min del har jeg som ikke kommer meg lydløst på post hvertfall sittet i ro i 30 min før jeg begynner å lokke. Da har jeg startet med kontaktlyder, og trykker da 2-4 ganger. Så venter jeg en 10~ min før jeg fortsetter igjen. Alt mens jeg sitter stille og observerer utover jordet. På videon nevnt over lokker jo clausen med en ganske høy intensitet?!

 

Når det gjelder angst/hetslyder har jeg rett og slett ikke noe særlig erfaring om bruken. Jeg har appen til NJFF og får lydene til, men vet ikke noe særlig om når de er gunstigst å bruke. Tar gjerne noe input her.

 

3.0 et reelt scenario

Startet med å postere på stolsekken utenfor skogkanten:

338100_10152049902225457_2026081580_o.jpg

Bukken dukker opp bak meg på 100m, men åkeren er så høy at jeg bare ser halsen og opp fra ca 100m hold. Prøver her å lokke bukken nærmere, men kom aldri til en ordentlig god skytestilling. Som uerfaren skytter tar jeg ingen sjanser på å skadeskyte, og holdt et skudd i fjor selv om jeg hadde aldri så lyst. Fikk imidlertid oppmerksomheten til bukken, og han kom gradvis nærmere. Nå som jeg ikke har anledning til å skyte med verken anlegg eller ordentlig støtte på albuene, lurer jeg på hva jeg burde jeg gjøre dersom jeg kommer i et lignende scenario igjen? Sitte så stille som mulig og lokke med buttoloen, evt. ved å knekke kvister og skrape, for så å skyte knestående? Det som skjedde var at jeg bråkte for mye ved å forsøke å finne en god stilling, og bukken forsvant inn i skogen. Nå har jeg endret litt på posten og skal opp igjen neste helg.

169553_10152049909920457_168839455_o.jpg

 

Wikipedia sier: "Om det skremmes vil duften endre karakter, slik at andre rådyr kan «lese» at en artsfrende ble skremt der. Skremselsduften sitter i dagevis. Også rådyret har et lysere hårlag bak på lårene som danner et såkalt «akterspeil», som sperres ut om dyret blir skremt."

 

Som nevnt ovenfor ble bukken i mitt tilfelle skremt og stakk inn i skogen. Vil det være bortkastet tid å postere på denne posten de nærmeste dagene da?

 

4.0 Smyg/lokkejakt på dagtid?

Et annet spørsmål jeg har er hvordan er det å gå rundt i skogen på dagtid?

467448_10152049894745457_660549252_o.jpg

Vi fant flere spor av denne karakter i området. Ulempen er at terrenget er så vanvittig ulendt. Det er TJUKK skog og vanskelig å bevege seg. Lydløst er en umulighet.

338279_10152049889565457_748355282_o.jpg

Bildet er tatt med viltkamera inne i skogen ca 30m fra jordet jeg posterer utover. Hvordan vil det være å bevege seg rundt på dyrestien og lokke på bukken på ettermiddagen? Er redd for å bevege meg for mye for å sette igjen for mye "menneskelukt", men samtidig hadde det vært en veldig spennende jaktform å utforske.

 

Da vi gikk i terrenget og observerte etter spor så vi også 2 rådyr på ei myr.

liker rådyr seg på myra i det hele tatt? For det er utplasert enkelte jakttår i området som antagelig er beregnet på elg, hvor terrenget må karakteriseres som "myr"

614398_10152049892925457_1292250322_o.jpg

 

Der terrenget ikke er tjukk skog, er det enkelte "dyretråkk"/stier rundt omkring, men på det beste ser det omtrent sånn her ut:

341292_10152049904545457_1877409429_o.jpg

Det virker som en ganske vanskelig oppgave å oppdrive noe bukk her, og all bevegelse høres ut som en elefant i glasshus.

 

Dette ble en ganske lang post, men håper på informative svar som oppklarer både det ene og det annet.

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes folk her inne som har 15x så mange år i skauen etter bukken som meg, men her er mine synspunkt:

 

1. Jorder er gull. Jeg ser problemet ditt med skyting derifra fra stolsekk basert på bildet. Jeg ville handlet inn og TRENT med skytestøtte beregnet for skyting fra stående posisjon. Med mye trening kan du du gjøre dette sikkert og effektivt.

 

F.eks: http://www.jaktfall.no/produkt/vapen-sk ... iflestotte eller http://www.jaktfall.no/produkt/vapen-sk ... ang-modell

 

Det nytter ikke bare å kjøpe en, du må trene med den også. Etterhvert finner du ut hvor langt ut du kan levere gode skudd.

 

2. Finn de beste stedene du kunne tenkt deg å poste, hvis det var rådyr akkurat der.

Med det mener jeg de åpne områdene der det ville vært enklere å få skuddsjangse enn i tetta med 2m sikt. Sett ut saltsteiner og viltkameraer her og finn ut av hva som er der (om noe i det hele tatt), og når. Post der, eller på trekkruta frem til saltsteinen.

 

Jeg suger lut på smygjakt, det får andre ta seg av.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg et jakttårn da kan du skyte på jordet med god oversikt og sikker bakrunn samtidig som du værsetter lite.

Jeg lokker ikke mye bare smyger med 1/2 til 1 time pauser.Bukken holder seg i reviret sitt selv om han ble støkket.

Ha god tid, oppserver med kikkert og gå på vinden.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville gått gjennom åkeren. Jeg går alltid 4 - 500 m gjennom åker til min favorittpost, da omveien ellers ville blitt urimelig lang. Men har flere ganger observert og støkt bukker eller andre rådyr som ligger eller beiter i åkeren. Så det lønner seg å ta det forsiktig fram mot posten, og stoppe opp og bruke kikkerten. Av og til er to hornspisser som stikker opp det eneste du ser..

Link to comment
Share on other sites

Gå mot vinden, lite vits å smyge lydløst gjennom terrenget om du værsetter allt fremfor deg.

 

Om du skal smyge; gå sakte. Man kan nesten ikke gå sakte nok.

Bruk kikkerten mye. Samme når du sitter på post. Mange dyr går i randsonen mellom åker og skog, gjerne ned i grøfter og diker og er veldig ofte nesten umulig å få øye på.

 

Min erfaring er at det ikke er så viktig å være lydløs, dyra er heller ikke lydløse. Dog er det en grense for hvor mye du kan bråke. Bruk buttoloen når du beveger deg mot posten, gi en kontaktlyd i ny og ne, gjerne når du har trukket på en kvist eller laget litt lyd. Jeg har lokket inn flere rådyr og rev på denne måten. Om terrenget er tett kan det dog være vanskelig å oppdage dyra før de oppdager deg.

 

Ha med deg en rosesaks e,l i lomma. De er nesten lydløse å bruke og om du har gått den samme veien på post noen ganger har du som regel ryddet bort det værste av kvist. Eventuell lag deg en sti på våren om du er redd for å støkke dyra for mye. Så bare rydder du litt etterhvert som du går til og fra post.

 

Om bukken blir støkket og løper bjeffende avgårde; bjeff tilbake (ikke mye grovere enn bukken, da stikker den). Det funker. Ofte er bukken usikker på hva du er, og kommer tilbake for å sjekke om du er en rival.

 

Skaff deg et jakttårn om kornet ikke er slått enda og/eller om du har usikker bakkgurnn (ser noen hus på det ene bildet, trang vinkel i den ene retningen iaf)

 

Du kan nok med fordel sitte lengere enn til 8, de fleste bukkene jeg har skutt på morgensiden har vært rundt 9 tiden..

 

Lokking... Ikke veldig erfaren med det selv. Har som sagt lokket inn dyr med kontakt lyd når jeg smygjager, ellers ikke hatt noe særlig suksess. De fleste bukkene har jeg skutt fordi jeg følger med i terrenget hele året og vet hvor de holder til. Da er det bare å vente de ut så lenge man sitter på rett plass. Om du skal bruke hetslyd: lokk intensivt og gjerne hold på en stund. Om en bukk jager en geit er det gjerne en seanse som pågår en stund, og geita gir fra seg høye lyder med tett frekvens. Nytter ikke med et par pip og ferdig da. Funker nok best med hetslyd mens bukken er i brunst.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når du vet hvor du skal jakte, rydd en sti inn til jordet i god tid før jakta. Da kommer du deg greit ut på jordet uten for mye bråk. Jeg går alltid utpå når det er mørkt. Da er det rolig på jordet når det lysner. synes det er greit. Om kvelden blir det selvfølgelig annerledes da det er lyst og derfor er det viktig og komme seg ut på jordet relativt lydløst. Har skutt noen titall stykker på denne måten. Vet det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...