Jump to content

Beste .270 kula å lade med


Tjom

Recommended Posts

Det er mange som liker Fusion i .270win (ferdigrullet).

 

Jeg har til nå benyttet Norma Blyspiss (har hatt flere gamle esker liggende), men vurderer nå å lade noe som kan gå vel så godt (mtp presisjon) og virke bedre (mtp effekt i dyret, kjøtt ødeleggelser osv.).

 

Blyspissen har skadet lite selv ved treff i ben. Men rådyr (og rev) blir ikke pent behandlet.

 

Så hva er erfaringene som beste kule?

Finnes det en super kule som virker like fint på både hjort og rådyr?

 

Har noen prøvd Barnes TSX (100% kopper) 150gr?

 

Mange sprøsmål, men håper det kan være et fornuftig svar på dem.

 

(Sierra game king 150gr går veldig godt på banen, men jeg har ikke fått testet på dyr enda.)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at du bør gå ned litt i kulevekt ved homogen kule...?

 

Har ellers brukt Trophy Bonded i ferdigrullet ammo, de holder godt sammen. Men er jo svindyre.

 

Tror jeg ville kikket på noen av de mange loddede variantene som er kommet, F.eks Hornady Interbond, Rem Ultrabond, Nosler Accubond osv. Ikke prøvd noen av de selv enda men syns de ser lovende ut med tanke på ytelse i forhold til pris.

 

Jakter mest rein med min 270, og da syns jeg vanlig Hornady interlock funker helt greit - iallefall så lenge det ikke lades med full pupp

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Eg har ein Lakelander i 270win og eg vil anbefale deg å prøve Nosler Accubond i 130 eller 140 grain. Brukte 140 grain i fjor på hjortejakta, og den fungerte meget godt, med lite kjøttødeleggelser og bra presisjon (ca 25mm samlinger på 100 m)

I år har eg gått ned til 130 grain av samme kule, og opp i hastighet for å få mere flattskytende egenskaper. 130 gr accubond ladet eg med 58 grain N160 krutt (Max ladning) og fikk da hastighet på omlag 900 meter/sek. Som bonus fikk eg presisjon på 10mm på 100 meteren og ca 25mm på 300m.

Kulefallet var på omlag 36cm på 300m hold. Knakande kjekt!

Det var ingen tegn til trykkmerker på hylsene.

 

Dette blir i allefall mitt valg på jakta i år!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

130grs er vel godkjent til rådyr...

Jeg har ladet opp ett parti med berger VLD 150 grs som rådyra og hjorten skal få om jeg finner dem. Noen som har erfaring med denne kula, jeg har ladet den opp til litt over 900 m/s, så er mulig den er litt frisk til korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Ser at vi må benytte 9 grams kule til hjorten, som tilsvarer 138.9 grain / 140 grains kule, og anslagsenergien må være 2700 joule på 100 m (eller på den avstand dyret skytes). (ref. http://www.holstadvapen.no/?ItemID=1092).

 

Så da må jeg se etter 140 gr / eller tyngre kuler da med høy BC, høy % restvekt og gode egenskaper med tanke på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nei, 130 gr accubond er i følge kravet på 9gr kule for lett. Det skal dog sies at ved 900 m/s har den 2700 joule som er kravet på 100 m, helt ute på 550 meter.

 

Det er nok mange i Norge i dag som jakter med 6,5x55 med riktig kulevekt (140 gr), men som ligger langt under anslagskravet:-)

 

Men man kan jo bruke 140 grain Accubond!!

Link to comment
Share on other sites

Til så "pinglete" dyr som hjort kan jeg forstå at mange har gode erfaring med Nosler BT/accubond. Det er nå også slik at storviltartene ikke er delt opp i grupper, slik de egentlig burde, med elg og bjørn satt til de tyngste kulekravene.

 

Har skutt noe vilt med 270w og på elg er nok solide kuler på 140 grains å foretrekke. Selv nosler partition er så lettekspanderende i dette kaliberet at kjøttdeig er beste beskrivelsen av bogen på en elg. På rådyr ble det meste brukt til reveåte.

Når det kommer til litt friskt ladet 130 grains Nosler BT kunne det ikke falle meg inn å brukt dette på matvilt etter å ha sett virkningen i Bever.

 

For friske ladninger for kuler fra 120grains og oppover er det N-560 og Mrp/rp15 som har gitt de høyeste hastighetene.

 

Diskusjonen rundt 6.5x55 og annslagsenergi bør ikke brukes som argument for bevist å bryte kule og energikravet.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir vel å sammenligne nosler ballistic tip med accubond, som å sammenligne partition med a-frame. Accubond har på grunn av at den er loddet, en mye tregere ekspansjon og eksploderer ikkje slik som ballistic tip.

Har sett mye fine slakt med bruk av partition, gitt at man lader ned hastigheten slik at de ikke eksploderer.

Så senest i fjor en hjortebukk på over 100 kg som hadde gjennomskyting på nærmere 300m med 6,5x55 og 140 gr partition. Her var patronen ladet i ca 750 m/s og er derfor ikkje godkjent brukt til storvilt.

 

Det skal også sies at Jack o´connor (som anses som den fremste forkjemperen av 270 win kaliberet) mente at 130 gr kuler i 270 win kunne brukes til alt vilt i nord amerika forruten moose og grizzly.

Men 130gr kuler er i alle tilfeller ikkje lovlig på norsk storviltjakt, og eg vil da heller ikkje oppfordre til å bryte loven. Bruk min 140 gr:-)

Link to comment
Share on other sites

Brukar 150 grs interbond.høg restvekt,god presisjon,ekspanderer på lengre hold tilfredsstiller mine krav til ei god kule.880 ms gjer ho i mitt 53 cm lange blaser løp.Dette er på ingen måte maxladning.har brukt 130 grs ttsx og sierra gameking med same vekt i ein fart på 920 ms på afrikajakt.ikkje fornøgd med nåken av dei.Den eine ekspanderer i overkant mykje,medan den andre i minste laget.Visst ferdigrulla ammo var eit alternativ for meg,ville eg skåte med Norma oryx.skaut 15 hjort å nåken rådyr med den for eit par år sidan,med gode resultat med tanke på blodslått kjøt,og effekt.Men er beten av ladebasillen so alt må prøvast :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...