Jump to content

duejakt på erteåker


tripp

Recommended Posts

har ett spørsmål ved duejakta på erte-jordet

 

hvordan er det å jakte på erteåker før det er høsta inn?

har bare jakta på korn-jorder før, og veit jo at man burde vente til dem har treska før man jakter der, det samme gjelder vel for erte-jorder?? bøndene blir vel gærne hvis vi går inn og ut for å hente skutte duer??

 

er jo ikke mange dagene igjen til jakta, men med den sommeren vi har hatt i år er det vel neppe noen som har treska jordene sine til tirsdag, derfor spørsmålet mitt ;)

 

når evt er det normalt å høste inn erter kontra korn?

Link to comment
Share on other sites

Er nok greit med en prat først vil jeg tru. Har jaktet selv over utreska erteåkrer, og det fungerer topp. Ofte "ligger" disse åkrene nede noen steder, jeg har postert i nærheten av disse uten lokkefugl. Har du kort over store områder, så bør det stå på kortet hvem som er grunneiere, eller navnet pånen kontaktperson som kjenner til de innvolverte.

Link to comment
Share on other sites

Det bruker og være veldig attraktive steder ja. På duejakt så er det en ting som er veldig viktig, og det er og spane en tid i forkant. er det ikke duer som trekker over, så kommer det ikke mye duer ned på bulvanene dine. De ser jo ikke lokkeduene på en kilometers avstand :)... finn ut trekkruter, hvor de har dagleie, og hvor de beiter.

Finner du ut av de tingene, så er mye gjort.

Jeg kommer til å bruke myye tid den siste tiden på rekognosering, det er jo skjedd så mye værmessig den siste tiden at bøndene har begynt å treske.. å da forandrer ting seg.

 

En ting jeg også vil få med er at om du sitter ute den første dagen, og ikke får noe særlig uttelling. Skift plass! Veldig ofte er det du som må flytte deg etter duene, ikke omvendt:)

 

Skitt jakt til duejegerne der ute! Dette er den første jakta jeg drev skikkelig med og det er faktisk en av favorittjaktene ennå, Hehe.

 

P.S Bonden liker ikkeidetheletattnoegodtforaltiverden at du går utpå et utreska modent ertejorde for og legge ut bulvaner, eller hente skutte duer.. Ertene sitter spesielt dårlig på "kornstilken" og ramler særlig fort av ved berøring. Med mindre du kjenner en bonde som er veldig medgjørlig da selvfølgelig!

Link to comment
Share on other sites

ja er veldig bekymra for om noen har treska.. har jo hatt bra vær den siste uka nå, og får sol i morgen, så er det regn ett par dager igjen.. håper for guds skyld at det er noen som tresker i mårra..

har t.o.m tatt fri fra jobb for og få med meg hele åpningsdagen ;)

duejakta er en av mine klare favoritter også, morro når det er så mye action :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...