Jump to content

Salong eller luftgevær


kombi

Recommended Posts

Er luftgevær trening med tanke på storviltjakt noko å satsa på? Har allerede eit gammelt luftgevær som eg har skutt ein del med. Eg har tilgang på hjortejakt og skal jakte ein del i haust. Eg skal ta oppskyting etter sommarferien, men synst det blir litt dyrt å skyta mykje med rifla som er ein Sako 30.06 med demper. Altså luftgeværet har eg og det koster jo "ingenting" å skyta med. Samtidig så er jo eit luftgevær ganske så langt i fra ei jaktrifle i både vekt og avtrekk. Burde eg kjøpa ein salong eller holder luftgeværskyting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si typen luftgevær betyr endel her. Luftgeværskyting vil uansett gi god mengdetrening ifht. avtrekksteknikk og skytestilling, men hvis det er et stempelgevær får du en rekylbevegelse som går i feil retning, og hvis det er PCP eller CO2 er det tilnærmet rekylfritt. En salongrifle gir en riktig rekylbevegelse selv om den er minimal.

Ad trening mhp. skyteprøve er min beste anbefaling å skyte jaktfelt med .30-06-en din. Da får du rutine på å håndtere rekylen i den, du får trent på å skyte i flere skytestillinger og på varierende hold, stevner etter 1. april teller som treningsskudd, og fremfor alt: Det er moro, sosialt og trivelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett luftgevær i sommer mtp på trening. Kan nå trene i hagen hver eneste dag om så er. Enkelt, billig og mye mindre tiltak å gjennomføre. Skytemessig har jeg gjort megafremskritt!

 

Men det betyr jo ikke at jeg slipper å skyte med rifla, men rifla kunne jeg jo ikke brukt hver dag heller!!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt titusenvis av skudd med luftgevær, uten og fått problemer med rekylopptaket på jaktrifla.

Men med en gang jeg startet og skyte mye med salonggevær gikk alt på skogen, og samlingene på jaktrifla ble enorme! :(

 

Alle burde ha et luftgevær stående, få våpen som gir like mye glede for pengene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...