Jump to content

Problemer med avtrekk AR-15


johjoa

Recommended Posts

Jeg har en AR-15 som jeg har opplved at jeg har litt problem avtrekket.

Når jeg er ute å skyter med rifla så hender det at midt i en skuddtakt stopper det opp, siste hylla blir kastet ut og ny patron blir kammret men blir ikke spent. Da må jeg dra i charge handle, da kommer det flygende ut en patron fra kammret (ubrukt) og ny går inn. og da er hammeren spent. og jeg kan fortsette.

 

Jeg føler det skjer oftere når jeg benytter rifla liggende med tofot enn stående.

 

 

Rifla består av:

DPMS Lower Receiver

Sun Devil Upper receiver

JP Low Mass Operating System, carrier/bolt and buffer

JARD AR-15 Single Stage Trigger 1,5pound

 

Noen som har en tanke eller to om hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Du må stille inn avtrekket ditt slik det skal være i utgangspunktet om du er kompetent, lock tite av riktig type er også vesentlig.

Det du opplever er hanefall, hanen faller såpass tidlig at du ikke får dobbeltskudd.

Børsemakeren hos Pedersens våpenlager kan disse avtrekkene veldig bra

Link to comment
Share on other sites

Hammerfall pga for lett avtrekk.

 

Hammeren er spent lenge før bolten kan mate en ny patron, så hammerfall er bortimot garantert årsak. Å montere 750grs avtrekk på en halvauto blir som å sette slicks på traktor, du må regne med noen problemer.

 

Slike avtrekk er problemfrie om de er riktig justert.

Link to comment
Share on other sites

FN G1: Sikkert, men justerbare avtrekk er en pålitelig kilde til problemer siden folk på død og liv skal presse vin ut av gråstein. På en auto kan man ikke dra strikken like langt som på en boltrifle, og det sitter langt inne hos de fleste. Har selv gått i den fella når jeg satte avtrekkstopper på CZen. En kamerat fikk ikke tatt avtrekk, og når han prøvde å sette på sikringen for feilsøking gikk skuddet. Han var lite imponert, og jeg har full forståelse for det :oops:

 

Moralen er enkel, om du ikke er i stand til å feilsøke og justere et avtrekk så får man enten gå for et fast eller være villig til å betale noen for jobben når man får problemer. Personlig synes jeg lite om justerbare avtrekk, de er en rimelig løsning men aldri like pålitelige som et korrekt justert fast avtrekk. På en boltrifle går det som regel greit, men på an halvauto som rister og skrangler gjennom tusenvis av skudd er de en oppskrift på problemer. Men om man er mann nok til å sende børsa på sjekk en gang i blant så sparer man seg mye plunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på Jard sine websider der fant jeg en monterings anvisning på avtrekket der det sto hvordan det bør justeres.

Place the hammer in the cocked position. With the 1/8” hex key, turn the sear engagement screw until the sear disconnects from the hammer. Then back off the screw about 7/8 turn. (This amount of travel and sear engagement is needed for semi-auto rifles. This will prevent double fires, for safe operation and less stress on trigger parts). (Small amounts of screw rotation makes large changes). (Two stage units, disregaurd this step, the screw for this step is not included).

Skal ta å se på rifla i morgen.

 

Jeg skal på NM til helgen så dette skulle jeg seffølgelig ha gjort noe med tidligere :P

 

Men det kunne vært fint møttes på NM så kan du ta en titt hvis jeg ikke får det til.

Link to comment
Share on other sites

Slike avtrekk trenger en justering i blant, har justert mine etter 10-15 tusen og de har virket fint igjen.

Byttet til Giesselle og American Gold nå, ikke fordi Jard er dårlig men synes de var enklere, reset på AG er og helt uovertruffen. :)

Jeg kommer også til NM :) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...