Jump to content

Trenger ny kikkert...


Maui

Recommended Posts

Vet ikke hva du definerer som lyssterk. Leupold 3-9x40 får du til rett under 4000 og det er mye kikkert for pengene. Det er mulig å få 50-56 i lysåpning nytt i andre merker også, men da er jeg for min del mer skeptisk til kvalitet om de koster under 4000 nye. Brukt er ikke dumt, tvert imot kanskje det lureste. Med finn.no og litt is i magen er det sikkert mulig å få et greit sikte til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Utfordringen min er at jeg ikke har mye erfaring/kunnskap om kikkerter så da er det greit å få noen tips.

Rifla skal primært brukes til elgjakt på dagtid men det kan være muligheter for hjortejakt så derfor jeg ønsker en kikkert som tåler dårlig lys (skumringsjakt).

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at dagjakt på elg er en primæroppgave, og da faller nok fast 8x56 ut. Blir mye forstørrelse i skogen det ja. Resten burde være OK. IOR'en er nok på kanten. Høy forstørrelse og LITT spesi retikel for elgjegere, men den har lys, og vil være suveren av disse i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer dte inn mange gode svar. Flott. Jeg trenger jo montasje i tillegg så da må jeg vel innstille meg på at jeg muligens må litt opp i pris...

 

Elgjakt er primærjakta ja men hjort og rådyr kommer nok i tillegg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hjortejakt krever llysterk kikkert, hadde jeg hatt råd hadde det blitt zeiss eller svarovski, men meopta 3-12x56 m/lyspunkt har jeg og er godt fornøyd, satte ett perfekt skudd i ett ungdyr på 180m. i mørket uten måne, men det var snø på bakken. Lyspunktet er alfa og omega på hjortejakt, for den foregår mest etter mørkets frembrudd. Mitt sikte har medforsørrende retikkel, det blir for stort på full forstørring, tror jeg ville valgt ret.60 m/lys som det optimale.P.S. Har skutt 8 stk. hjort i mørket m/perfekte treff,+ 2 rever.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...