Jump to content

madmag misshandler nok en Mauser


madmag

Recommended Posts

Med en lei kløe i fingra å masse rare ideer flaksende rundt i knappen har jeg nå fått begynt på mitt mauser project nr2 8) . Med lite bøsjemaker erfaring og iver etter å gjøre ting selv, må det vel sies at alt kan skje! Dette blir ett langtidsprosjekt da mesteparten av tiden fremover vil bli brukt på jakting ;). Men jeg satser på å komme med oppdateringer med jevne mellomrom.

 

Mauseren jeg skal bygge om er en M98 fra 1941 i kaliber 3006

IMG_1350.jpg

 

Planene for bøsja er foreløpig ganske vage, men jeg har en formening om hva jeg skal bruke den til dersom resultatet blir bra :winke1: . Det hender jeg roter litt rundt på fjellet å titter etter reinsdyr, å vil derfor prøve å bygge en rigg som er forholdsvis lett og kan drasses med i all slags vær. En mauser er vel kanskje ikke optimalt utganspunkt til dette formålet, men det er det jeg har. Skulle jeg hatt noe opptimalt og gørr kjedelig, hadde jeg dratt å kjøpt meg en tikka t3 lite eller noe :winke1: . (Økonomisk sett hadde vel dette vært billigere og :lol: ).

 

Foreløpige planer (Ønskeliste):

- Kaliber: Blir i førsteomgang bare benyttet original løpet for å spare litt grunkers.

- Montasje: Blir mest sannsynlig en weaver eller picatinny skinne med Leupold QRW ringer

- Siktemidler: Her har jeg lyst på noen tøffe åpne sikter samt ett kikkertsikte egnet for reinsjakt. Tar gjerne imot tips :D . Har luktet litt på Kahles eller Zeiss classic som man får for en grei penge på XXL. Kanskje gjøre ett bruktkupp på finn??

- Stokk: Har veldig lyst på helstokk. Men dette er både dyrt og tungt :cry: . Så det blir nok en form for plaststokk. Tenkte å begi meg ut på meget dypt vann, å forsøke å lage en selv :lol: . Går det dritt så får jeg handle en ferdig pressa en :winke1:

- Sikkring: M70 eller oppspenner.

- Magasin: Tre skudds Magasin, eller en form for hjemmemekka fem skudds løsning

- Avtrekk: Noen tips?? Blir nok ett Timney avtrekk da jeg er ganske fornøyd med det på min andre mauser.

 

Startet i går med teardown:

 

Exploded wiew :winke1: :

DSC07782.jpg

DSC07786.jpg

 

Ett par bilder av rust angrepet på låsekassa. Løpet var også like stygt, men ser heldigvis bra ut innvendig.

DSC07789.jpg

DSC07788.jpg

 

Synes det originale trappeløpet ikke er så pent, så jeg har gjort ett forsøk på å pynte det litt

DSC07792.jpg

 

Har dreid ned trappene og pusset over med 240 pappir. Finnishen er fortsatt ganske røff, men er ikke helt sikker på åssen finnish jeg skal ha enda. Så pussing med finere pappir og blankere finnish tar jeg senere hvis det ikke skal duracoates.

DSC07795.jpg

Er vel fyfy å spenne opp løpet slik, men det skal kappes litt for å minske litt vekt og for å få ny kroning :)

 

Stokken har jeg jo som sagt tenkt å gjøre ett forsøk på å lage selv. Har en gammel orginal mauser stokk fra det gamle prosjektet mitt som er sprekt på diverse plasser samt generelt stygg. Har tenkt å "bygge" på denne til ønsket utseende og bruke den som mal til å støpe en form.

 

Ett lite glimt av orginalstokken

IMG_1394.jpg

 

Var å fikk handlet en bøtte med glassfibersparkel og satt i gang hærverket av originalstokken med krum rygg.

IMG_1396.jpg

Har pusset ned treverket litt og klint på sparkel. Her har jeg ikke slipt noe enda, men stokken begynner allerede å få litt mere den formen jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Står litt på stedet hvil om dagen dette prosjektet, pga bukkejakt. Men jeg har ett spørsmål. Noen som vet hvor høye baser jeg må ha for å få på en kikkert med 42 evt 50 i lysåpning? (Ikke helt bestemt meg for kikkert enda.)

 

Basen blir denne:

http://www.midwayusa.com/product/364040/egw-1-piece-picatinny-style-base-mauser-98-matte

 

Og ringene blir Leupold QRW.

Link to comment
Share on other sites

Tenker det holder med medium ringer. Men det kommer ann på klaring av hevarmen også da den ikke bør bli så høy den lager dritt med kikkerten. Hadde de på en Mauser en gang. Kunne klart meg med lave ringer hadde det ikke vært for hevarmen koliderte i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...