Jump to content

Trenger tips til kaliber 243..


shootandcurse

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg en ny rifle i kal. 243.. Kjøpte ei Tikka T3 M 595. Rifla skal brukes til hovedsaklig gåsejakt, storfugl og rypejakt.

Er det noen som har noen gode tips til hvilken type ammunisjon som passer til denne?

 

Tenkte å kjøpe ganske masse treningsammunisjon og en del jaktammo.

Noen gode tips? :P

 

Legger med link til rifla jeg kjøpte :)

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=36396435

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

I 243.kaliberet/6mm er riktig kule til riktig riflestigning veldig viktig. Hvis du ikke kjenner stigningen i rifla di, ville jeg ha kjøpt litt forskjellige patroner, med varierende kulevekt, for så å skyte i benk. Det er vel den beste måten å finne rett kost til å fore rifla med......

Flott rifle forresten! :) Den kommer du til å bli fornøyd med.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Rifla er nesten ikke skutt med så vet veldig lite om stigning og slikt.. :)

 

Skal teste ulike typer kuler, men er litt spent på å se hva som funker på for eks rypejakt. Tenker da på både treffsikkerhet og hvilken skade kula gjør, men det er vel kanskje noe jeg finner ut etterhvert som rypa detter :D

 

Takk, håper og tror jeg skal bli fornøyd med den ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Trur du skal kikke etter sako ammo i 243.

Tidligere ble denne levert med en redusert hastighet. Og kule som duger til rypa.

90g Sako FMJ(også kalt spread hed :D ).

 

Ikke alle som samler denne ammo`n. Men for en Tikka av god "gammel" årgang er det håp.

 

Er rimelig sikker på at din 243 rifle har 1-10 i stigning. Dvs at den klarer 100grains kuler (6,5 gram)

Lapua ammo er også en god kandidat. Denne går som oftest godt i Tikka/sako rifler.

Lapua har(hadde?) 90g fmj Lapua kule og 100g blyspiss kule som samler likt.

100g kula er ofte omtalt som Mega.... Men det er egentlig ei Speer Grandslam kule, som er en av de bedre kulene speer hadde før.

Men det er nå kommet mye nytt, som jeg aldri har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg har vel aldri sett denne nettskjæringa på en T3? Må vel være en M595, som etter min mening er ett mye finere våpen.. Men en 3år gammel M595? Trodde det var mye lengre siden de slutta og produsere den.

 

Uansett, grattis med fin børse! M595 er ihvertfall eneste Tikka'n jeg kunne tenkt meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...