Jump to content

Junior hagle


Melvin

Recommended Posts

Hei Godt folk

 

Har en fetter på 16 år som skal begynne å jakte. Og han lurer på å kjøpe seg en remington 870 jr.

i kaliber 20 .

 

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/ ... rodid=5839

ikke synt, men trestokk.

 

Er det noen som har noe erfaringer med Junior hagler og kaliber 20.

Og har gode tips og råd.

Hvordan er kaliber 20. Er det nok drep i det til vanlig småvilt og rådyr jakt.

 

Er jo greit om det ikke koster all verdens heller. Skal jo bare vare noen få år til gutten er ferdig med å vokse.

En remington er jo mye våpen for pengene, og ikke minst kjempe robust.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg blande meg inn på gammelt grunnlag. Jeg fikk en kal. 20 av foreldra mine da jeg var 10 år. Nå er jeg 34 år, så mye kan ha skjedd på ammofronten.

 

Min erfaring basert på dette er følgende: funker fint opp til kråke. Og rådyr bør du glemme på over 10 meters hold.

 

Får du derimot tak i en kal. 20 magnum, så åpner alt seg. Da detter rådyr, storfugl, hare osv.

 

Dette er basert på mine erfaringer, og kan avvike fra virkeligheten.

 

20 magnum er som en 12/70 grovt sett. Men 20 ammo'n er dyrere enn til 12.

 

Siden han er 16 år, så er kal. 20 et stort hinder. Det lover jeg dere.

 

Gå for noe i kal. 12/76.

 

Jeg kjøpte min 1. hagle i kal. 12/70 da jeg var 12 år. Angra aldri på det gitt, for da kunne jeg plutselig "jakte", altså tiurn datt jo på 30-40 meter, rådyr detter jo på 20-25 meter(det har jeg aldri prøvd) Rådyr er en jobb for rifla inni huet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært å sett på hagle til nevøen min. Var rundt og kikket på flere, men endte opp på Sabatti light kal 12/76. Pen, lett og smekker hagle. Og hvis du er prutekonge får du den ned i 6500,- 8)

 

Hvis han skal jakte annet enn rype ville jeg personlig anbefalt kal 12. Større utvalg i ammunisjon og jeg har litt dårlig erfaring med kal 20 på bl.a rådyr og gås..

Link to comment
Share on other sites

For en på 16 år er ammopriser ofte et viktig argument. Da er kal 12 det billigste alternativet, og samtidig det alternativet med best utvalg. Har liksom ikke helt skjønt det med at nybegynnere skal skyte med kal 20, pga mindre rekyl. Ei hagle i kal 20 blir ofte lettere (den eneste gode grunnen jeg ser til å kjøpe en 20), som da ofte vil gi like mye rekyl som en tyngre 12.

 

Nei, gi junioren ei god hagle i 12/76. Er han av den spinkle sorten kan han bare holde seg til lettere ladninger mens han vokser. Skal han jakte tyngre ting som gås, rev eller rådyr, er det ingenting i veien for å bruke magnumpatroner. Han merker ikke rekylen uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...