Jump to content

Løshund, hvor gammel???


rypsteggen

Recommended Posts

Begyn å slipp hunden da det blir lov, jeg hadde første losen på elg med min valp 5mnd gammel( øst sibirsk laika). Da hunden er løs så står den friere til å utfoske det den synes den er klar for og dem lærer altid av sine feil ;). Har fungert helt fint men pass på ikke bruk den for mye, må få kvile å opplevelsene må få modnes i hode på hunden. Husk å trene innkaling fra første stund i skogen det får du igjen av senere.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en evig diskusjon det ikke finnes noen fasit på. De rådene jeg fikk da jeg kjøpte NEG valp i mai 2011 var at du ikke bør slippe den løs på elg før den er over 1 år gammel. Det betydde i praksis at den var med på elgjakta 2011, men ble ikke sluppet. Han var med på et par fall. Grunnen til dette rådet er så enkel som at en god del unge hanhunder er overmodige, og det er ikke rent få slike hunder som har fått seg et spark og er redd elg for evig tid. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men mitt valg var at jeg er på skogsturer, men da med langline. Jeg gikk mye løs med han i skogen sommeren 2011, men da var han så ung at han ikke løp langt unna meg. På dette tidspunktet løp han løs hjemme i hagen også, men den dagen i august da han dro ut fra eiendommen, over kornåkeren og ut på hovedveien der han stoppet 3 landeveisryttere i en strålende stålos ble det slutt på den friheten...... Som en erfaren elghunddommer sa, det er mange flere hunder som har tatt skade av å bli sluppet for tidlig enn for sent. Det å få hunden skogsvant klarer du med langline også, til en viss grad. Til slutt, som Laikajeger også sier, sitat: dem lærer alltid av sine feil, sitat slutt. Det stemmer veldig bra, og om de blir sparket, så lærer de at de aldri skal nærme seg en elg igjen......

Link to comment
Share on other sites

Vent til hunden er moden i hodet, det er bedre å slippe 3 måneder "for seint" enn én måned for tidlig. Jager den ved 8 måneders alder, så jager den ihvertfall når den passerer året.

 

Det blir ødelagt flere gode hunder ved å slippe for tidlig enn antall hunder som faktisk slår til.

 

Men for all del, bruk tid med den i skogen uansett!

Link to comment
Share on other sites

Det "Kammerherren" skriver, er vel den mest fornuftigste oppskrfita en kan benytte på en unghund. Å slippe en 6 - 8 mnd gammel valp etter elg er ekstremsport i mine øyne. Blir hunden sparket i et slikt tilfelle, kan du finne frem spaden med en gang. Man bør m.a.o. vente til hunden er rimelig moden i skallen. Det man derimot kan gjøre, er å gå spor etter dyr som er felt. Begynn 5 - 800 meter i baksporet og la hunden bruke nesen frem til det døde dyret. Om du gjør dette første høsten, kan man året etter gå spor der du vet det eksisterer et nattspor med forhåpentligvis påfølgende opptak. Bruk av langline er genialt. Så kan du vurdere om du vil slippe hunden....

 

Vi har ei snart 7 mnd gammel jämttispe som for tiden virker umoden og lite selvstendig. Vi har latt henne gå løs en hel del ganger i skogen, men i et området vi vet med sikkerhet det ikke eksisterer elg i. Hun har blitt betydelig sikrere på seg selv den siste mnd, men hun må nok aktivt bli preget på elg under kommende jaktsesong. Her blir kun bruk av langline i spor til et felt dyr brukt i den første sesongen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...