Jump to content

Stålpatroner i Baikal hagle?


mts95

Recommended Posts

Hei! :)

 

Jeg har en Baikal mod. T03-34E.

Det er ei kjempefin hagle, men er litt usikker på om den tåler patroner av stål. Er det noen som veit noe om dette?

Det er vel mulig å dra til politiet for å finne ut om haglen tåler stål, men følte det var letter å spørre her. :P

Link to comment
Share on other sites

Trangboringen er som navnet antyder et trangere parti ved munningen av hagleløpet (innsnevring). Selve løpet på en 12 kalibret hagle måler vanligvis rundt 18,5 mm i diameter innvendig, mens de siste centimeterne mot munningen danner en innsnevring på inntil én millimeter.

 

Ved full trangboring er diameter ved munningen omkring 17,5 millimeter. Selv det som kalles sylinderboring har egentlig en ørliten klem.

 

Tettere haglsverm

Funksjonen til trangboringen er å få haglsvermen til å holde seg mer samlet slik at du oppnår god nok hagltetthet for skyting på vanlige jakthold. Løp med minimal trangboring brukes omtrent utelukkende i konkurranseskyting, blant annet i skeet, der holdene er svært korte, og man ønsker en så vid haglspredning som mulig.

 

Full trangboring er ønskelig under jakt på hardskutt vilt og der holdene kan strekke seg noe, slik som jakt på and og gås.

 

Det som definerer om en trangboringsgrad er full eller halv er ikke de fysiske målene i børsa, men skuddbildet som løpet leverer på en gitt avstand. Full trangboring er definert ved at 70% av haglene skal treffe innenfor en sirkel med 75 cm i diameter på 35 meters hold, mens ved sylinderboring skal 40% av haglene sitte innenfor sirkelen. Dette er en teoretisk tilnærming, og de fleste choker avviker fra disse resultatene i praksis. Patrontypen det skytes med har vel så stor innvirkning på spredningen som trangboringsgraden i pipa.

Link to comment
Share on other sites

jaja, dætta veit jeg, men 18,5 er fortsatt det eneste jeg finner om diameteren på løpet.

Men det virker som du har meir peiling på dætta en meg, så jeg skriver ned det som står på hagla..

 

Venstre side:

T03-34E

n84N137 (den første n-en er bare en rektangel uten bund). :?:

12x70

18,5

 

Høyre side:

Full

Jmp Mod.

65 MPa

 

Det er også to 2-tall som står helt på bakenden av løpet... :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det hevdes at disse våpnene er trykktestet med 650 bar for eldre og 900 for nyere våpen.

 

12/70 har et max tillatt kammertrykk trykk på ca 800 bar og 12/75 1050. Det har blitt meg fortalt at Baikal trykktester haglene på bolten som hegsler løpene foran på baskylen istedet og dette er noe lavere enn kammertrykk.

650 pascal er for 12/70 ,og ikke eldre våpen som det hevdes, og 900 er for 12/75.

Et våpen med testet hengseltrykk på 650 bar , og særlig med så robust konstruksjon som Bailal, kan derfor utmerket tåle stålpatroner fordi at det ikke er kammertrykk vi snakker om.

Et kammerttrykk derimot, på 650 atm eller bar var noe som hørte tiden med svartkrutt til og får nok noen til å trekke konklusjoner som at man ikke må bruke stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...