Jump to content

spor \ blodspor


andreas1

Recommended Posts

lurer litt på om folk har erfaringer med å bruke sammme hunden til meneske spor å som ettersøks hund. Har hørt rundt med en del folk men mange forsellige svar. bikkja er foresten en Tjekkisk shæfer som sporer MEGET godt på meneske spor. Men jeg er veldig redd for å ødelegge dette med blodspor siden bikkja skal brukes til ipo i tilleg for dem som vet hva det er. ALLE svar motas med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fasit, men vil berre minna om at eit blodspor er eit menneskespor + litt blod. Etter at hunden har kome til sporslutt på blodspor, er det ikkje uvanleg at den sporar vidare på menneskesporet. I dei to periodane med blodopphold, så sporar mange hundar, ofte, heilt fint på menneskesporet etter sporleggjaren.

 

Eg TRUR at viss du er perfeksjonist så trenar du ikkje same hunden på begge spor-typane. Er du ein ALL-ROUNDAR, trenar du begge typar spor.

Link to comment
Share on other sites

Blodspor etter menneske ødelegger kanskje ikke noe for spordyktigheten på regulære menneskespor, men ikke la bikkja få gå spor etter skadet vilt. Jeg kjenner til ett tilfelle med en god sporhund som ble brukt etter en skadet elg. Bikkja fant elgen men menneskespor i skogen ble helt uinteressant etterpå. Viltspor derimot ble kjempemorsomt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...