Jump to content

Hvilke lokkegås?


Gåsjægern

Recommended Posts

Hei

Er på utkikk etter bedre lokkegås en de skallene jeg har.

 

De helfigurene er jo så dyre så jeg vet ikke med dem, men så er det windsokker som ikke er så dyre.

 

Er åpen for forslag og erfaringer.

 

Send gjerne linker til nettsider;)

 

Gåsa blir jo bare vanskeligere å lure så det må til med litt bedre utstyr:))

Link to comment
Share on other sites

Brukte mine Pink Foot/Greylag sillosocks på kortnebbgåsa med stort hell i fjor. Var også én tur med dem etter grågåsa og fikk ned grågås på dem også.

 

Fordelene med disse er mange;

 

- Pris

- Vekt (Én mann bærer 30-40 stk alene)

- Volum (Er jo i prinsippet silhouetter, så de "flatpakkes" og tar svært liten plass"). Om man ønsker kan man ha sikkert 100-150 stk. i bilen.

- Bevegelse. Selv med bare en liten trekk blir det bevegelse i gjessene og de ser mer livlige ut

- Jeg har jakta mye alene, og da er de uunværlige med tanke på transportering

 

Men et par ulemper finnes jo;

 

- I veldig sterk vind synes kan de bli veldig oppblåst og ser kanskje ikke like troverdige ut, pluss at man må forankre de godt slik at vinden ikke blåser de vekk... Men nå jakter jeg sjelden gås i stiv kuling heller da....

- Ved regn fylles gjerne sokken med vann, og disse må tømmes før man pakker de sammen. I tillegg kan de "dø" litt når det blir vann i sokken slik at den blir litt tung i buken og mister bevegelse. Jeg har hørt folk som har snittet noen hull i den slik at vannet har fått drenere ut.

 

Alt i alt vil jeg på det sterkeste anbefale sillosocks.

 

Dog har jeg vurdert å kjøpe meg 4-5 store helfigurer for å stille opp rett rundt blindsen for å viske ut konturene av denne.

 

Hva angår teorien om at gåsa lærer seg å kjenne igjen de ulike lokkefuglene fra år til år og tvinger oss til å kjøpe nye og bedre hvert år, så må jeg si at jeg ikke er like sikker på denne teorien. Poenget må jo være å imitere gjess på en mest mulig troverdig måte, og gjessene endrer jo ikke utseende gjennom årene...... :)

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha noen full body decoys til å slette ut konturen av blinden din, så burde du sjekke ut http://www.dkwai.dk/ , de lokkegåsene ser helt sinnsykt bra ut, bestilte 12 skall og 6 fullbody . Har satt ut en full body som pynt i stua mens jeg venter på at jakta skal starte :P ( Bor i Alta, så må vente til 21.aug :/ De sendes i en flott bag å 2 forskjellige pinner til å sette de opp, samt at de følger vinden å beveger ser veldig lett:) Stor fornøyd , selvom de enda ikke har fått prøvd seg i action.

Link to comment
Share on other sites

Fudsa har jo mange detaljer som gåsa, det eneste som mangler på dem er bevegelse.

Men man kan jo gjøre det enkelt og blande Fudsa med noen sillosocks/vindsokker til 60kr pr stk + frakt for og få litt bevegelse i lokkegjessene.

 

For gåsa kan reagere på at ingen av lokkegjessene beveger seg så og bruke sillosocks/vindsokker som begeger seg litt, og mate på med en god lokk så skal et mest sansynerlig klaffe bra :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...