Jump to content

Universalkule i 30-06


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, skal lada opp eit parti skot til min gamle onkel, som skal brukast i 30-06 og på rådyr, hjort, elg, skyteprøve og trening. Og på alt frå korte til lange hald. Og helst gje gjennomskot og ekspandera godt samtidig. Samt ikkje kosta alt for mykje. Dette etter å ha lada litt "spesialkuler" i ulike vekter og fasongar, slik at det støtt ender opp med ei mengd rot med innskyting og skruing på sikte.

 

Eg skal ikkje nytta kuler utan bly. Alternativa eg ser for meg no, tufta på kriteria innleiingsvis, er:

 

- Nosler Accubond 180 grains

- Woodleigh Weldcore "magnum" 200 grains

- Swift Scirocco ll 180 grains

 

alternativt Oryx 200 grains, men den har litt dårleg b.c. (0,37 eller noko slikt).

 

Kva anbefaler kammerfolket? På førehand mange takk. :)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det masse du har lest før.

 

Gjør det enkelt for deg selv - bruk 3 :-) Samme vekt, kulebane og merke.

 

Heite alternativer finer du fra Hornady og Nosler.

 

Hornady : 168 AMP/A-Max, 165 IB og 165 GMX. De kan alle lades med akkurat samme data. Bruk URP/550/Rhino 17 så får du best hastighet.

 

Nosler: Custom Comp, Accubond og hakket lettere E-Tip.

 

Samme jaktkule til alt er det vanskelig å komme utenom en av de massive. TTSX 168 grs er en som garantert gjør deg svært fornøyd med både gjennomtrengning og effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hornady har meget bra kuler til en "billig" penge med utrolig god BC. Som nevnt tidligere så er A.max fin, kansje litt for eksplosiv......men blyspissen deres er meget bra i alle vektklasser.

Bruker selv 155 grs helmantel og samme vekt på A.max. Å har ikke enda opplevd et skudd som ikke gjør det det skal (30.06)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...