Jump to content

Betraktninger rundt ammo i baikal IJ-27M1C


gobørsa

Recommended Posts

Har ei Baikal IJ-27M1C som jeg har blitt veldig glad i for det den er. Selv om jeg har andre "dyrere/bedre" hagler, er det ofte baikalen jeg merkelig nok drar med meg. Mens andre gnikker på sine berettaer etter endt jaktdag i regnet..går jeg kjapt over baikal`n min med en oljeskvett og ei fille..og er ikke redd for å få en rustflekk eller to...eller gå på trynet i steinura.

 

Har hatt hagla 2-3 år. Men det som er et stadig tilbakevendende spørsmål for min del og sikkert andre, er om det er tilrådelig å skyte mye tungsten (wolframlegeringer+jern) i nyere Baikal hagler. Jeg har enda ikke klart å komme fram til et entydig svar på dette. Hagla er trykktesta til 900bar slik de fleste Baikal hagler som blir produsert idag er. Strengt tatt så opererer vel patroner som Remington Wingmaster osv med et noe høyere trykk.

 

Jeg har stort sett brukt tungsten matrix i min Baikal, men har vel skutt ca 40 jaktskudd med patroner med egenvekt som er tyngre enn bly, og hardere enn stål (Remington Wingmaster, Fedreal HD osv). Har forøvrig skutt et utall antall leirdueladninger i stål, har ingen motforestillinger rundt dette. Kjører 1/4 og 1/2 trangboring. Jeg har ikke nok statistisk materialet til å verken mene det ene eller andre, men jeg har ikke merket noe negativt på min hagle så langt. Vet at dette spørsmålet har vært oppe før på kammerat, mener å huske det var en som klarte å skyte i stykker en choke ved bruk av harde hagl i en ganske ny baikal (var det Gåsejegern fra Fosen?).

 

Så mitt spørsmål er om det er noen som har vært dristige nok til å skyte et betydelig antall skudd med patroner med høyt trykk og harde haglmaterialer som wingmaster osv i ei baikal hagle som er trykktesta 900bar? og som lever slik at man kan fortelle om det :D Og om man har evt har hatt sett noe negativt som følge av dette; som ødelagte choker, skuddbuler i løp mm? Min egen konklusjon foreløpig er vel som følger; å skyte noen skudd med eksempelvis Remington Wingmaster hver sesong ikke nødvendigvis er noe problem, men kanskje at en stødig diett med dette ikke er bra i lengden...

 

Ps: dette er ingen oppfordring til å benytte patroner som opererer ved et høyere trykk enn hva våpenet ditt er beregnet for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei..

 

Jeg har en slik hagle jeg kjøpte på XXL for 2 lapper i fjor høst..

 

Fikk rota frem instruksjonsboka nå og kikket hva det står i den angående trykk..

 

Fant følgende:

 

The shotgun is compatible with either black powder or smokeless powder. Any shell case-paper, metal or plastic, can be used for this shotgun.

 

The 70 mm chamber shotgun can handle any shotshells with a case length of upto 70 mm (60;63,5; 65; 70 mm) Excluding shotshells with writings max 1050 bar or for firearms tested by 1370 bar.

 

The 76, 2 mm chamber shotgun can handle any shotshells with a case length of upto 76 mm (60;63,5; 65; 70; 73 and 76 mm) including shotshells with writings “Max.1050 Bar” or “For FirearmsTested By 1370 Bar”.

 

Hagla mi ble produsert 30.10.10..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...