Jump to content

N-15 til 130 grains Accubond m.m.


Barks

Recommended Posts

Jeg overveier å kjøpe noen kilo Norma N-15 til lading av både treningsammo og jaktammo i 6,5x55 (primært Blaser R93 med ukappet løp, i.e. ca. 55cm fra støtbunn).

 

Slik jeg har skjønt det er det et bra valg til tyngre kuler (har noen tusen 140grs A-Max som skal lades i første omgang, samt muligvis 140grains Accubond for å ha noe som holder 2700J @ 100m om jeg trenger det).

 

Men, jeg har noen spørsmål rundt bruken av N-15 til andre kuler:

 

Hvordan fungerer dette kruttet til lading av 130grains Accubond som jeg tenkte lade opp til rådyr? Antar at N-15 også er tenkt brukt til BNorma sin 130grains Golden Target-kule som vel burde kunne lades noenlunne likt som 130grains AB? Eller burde jeg heller kjøpe en liten mengde av et annet standard-krutt (Norma 200-serie f.eks.) til denne kulen?

 

Er N-15 brukbart til lading av tunge (+10gram) jaktkuler dersom jeg skulle ønske det?

Link to comment
Share on other sites

N-15 tilsvarer Norma MRP. Som du ser på Norma sine sider kan du greit bruke det til de kulene du tenker på http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/65x55-Swedish-Mauser/

Jeg fikk vel så gode resultater med N-19 (tilsvarer URP omtrent) i min Blaser 6.5x55 både til A-max og accubond. Litt lavere hastigheter, mindre smell og bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

sammenlign laddata på n15 boksen med pålitlige laddata for samme kule og mrp.

Da ser du om n15 loten din er raskere eller tregere en mrp.

Bruk ladedata for mrp og den kulen du skal lade og ta hensyn til om n15 loten din er rask/treg.

Start lavt og se etter trykktegn.

 

Anbefaler også høggerns artikkel om skytterlagskrutt, der står det mye fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk vel så gode resultater med N-19 (tilsvarer URP omtrent) i min Blaser 6.5x55 både til A-max og accubond. Litt(ubetydelig)* lavere hastigheter, mindre smell og bedre presisjon.

 

Ikke alene om den observasjonen

 

* min lille endring av Skogsbamsens innlegg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...