Jump to content

boltrifle i 7,62x39


evert

Recommended Posts

Som vanlig har jeg 100 prosjekter i hodet..

 

Et jeg har fundert på i det siste er å bytte ut en av salongriflene med ei sentertent småviltrifle.

22 hornet, 223, 6x45(har et walther emne med 1:8 twist liggende) har surra i hodet en stund.

 

Men så.. dukker det opp ei ny tanke: jeg trenger ei børse i kalasj-kaliber!

-zastava minimauser?

-brno fox?

-mini 30?

Minin faller bort, denne børsa er jo tenk å skulle brukes på alt fra rype til rådyr, og jeg vil ha noe jeg treffer noe mindre enn middagstallerkener på 100m med.

Det eneste forlokkende med mini er 308" riflingsdiameter, uansett tror jeg jeg vil ha bolt eller fallblokkrifle.

 

Spørsmålene er da som følger:

-hvor får jeg tak i en presis 7,62x39 rifle som tar .308" kuler?

-lager ruger fallblokkmekanismen sin i dette kaliberet?

 

Svar og innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

har hørt både stygt og bra om minimausern- men har ingen egne erfaringer.

hvor har du hørt at den er .308"?

selv vet jeg ikke, men antar at østblokkvåpen(post-østblokk også) er .311"- de har jo vel tradisjoner på den diametern i det gamle kommunistriket?

 

om minimauser er .308, og det kan bekreftes, er det mulig vi har en vinner!

kanskje jeg må ta en telefon til Idar.(jaktdepotet)

 

hassel har mumla noe om børse med utbyttbare magasiner for å kunne bygge om til å ta AK magasiner, og bruke den til konkurranser i praktisk rifleskyting, men der tror jeg pipa er .311"

Link to comment
Share on other sites

Mini-mauseren (som ikke er noen mauser men en Sako-lignede sak) er en kjekk og trivelig børse om en ser bort fra et ubrukelig og tildels farlig avtrekk. De i 7,62x39 har .311 løp og løpet som stod i min da den kom i hus kunne like greit blitt armeringsjern; grov overflate, ujevn rifling og skjevt borret.

En dame hos Timney har akkurat svart meg på mail og forteller at M98 avtrekk passer, så da kjøper jeg et slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

nå har ruger kommet med en sak jeg tror jeg må ha:

 

http://www.ruger-firearms.com/products/ ... 17125.html

 

planen er å ha denne som en kombinert rype/skogsfugl-børse, med mulighet for subsonisk plinking.

siden mini-30en har 308"-pipe håper jeg denne også har det.

kompakt liten sak med 16,5" pipe, mauserutdrager, montasjer, yumm, den er jo nesten ferdig fra fabrikken-trenger bare gjenger og en demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...