Jump to content

Hvor stort synsfelt trenger man egentlig?


NilsErik

Recommended Posts

Det avhenger selvsagt av jaktform, avstand og den tiden man har til rådighet. Men man trenger vel bare rekke å finne målet og plassere et sikkert skudd? Er det blitt litt "hype" ut av å ha størst mulig synsfelt?

 

Jeg lurer, siden jeg skal kjøpe ny kikkert. Skyter alltid med begge øyne åpne, uansett avstand. Om kikkerten har et synsfelt på 100m på 2-10m, 3.4-11.1m eller 4.5-13m, er vel ikke den store praktiske forskjellen? Selv ikke om man nevnte 2.7-16m i samme setning?

 

Joda, større er sikker bedre, men det har alltid en pris. Og noen ganger kan det være greit å ta fornuften styre også :) Kan til og med finne på og si at det kan være greit å ikke se "for mye" - man ønsker jo å fokusere på det man skal fokusere på ;)

Link to comment
Share on other sites

Prisen for stort synsfelt er store okularer.

 

Jeg mener at trenden har gått for langt, og at det nå lages kikkertsikter med allt for store okularer. Spesielt Leica Magnus.

 

Jeg mener det som er viktig, er at mest mulig av okulardiameteren er utnyttet.

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg forsøkte å si mellom linjene, amatør. Der er vi enige :)

 

Har sett på kikkerter med lav forstørrelse, snake, og Aimpoint blir for snaut. Har hatt en Zeiss på lån fra en meget serviceinnstilt leverandør som er 1.5-6x42. Denne har testet testet litt på kyr (nope, ingen er skutt...hehe) ute i det fri på de avstander jeg ser for meg relevante i jaktsituasjoner, og ser at det også blir litt for lite.

 

Så nå kikker jeg mest på 2.5 eller 3 som minste, men vil ikke ha enorme okularer eller objektiv (maks 42/44). Med begge øynene åpne, blir det også litt lettere å finne målet selv om det kommer nært - selv om minste forstørrelse er 2.5/3, føler i alle fall jeg. Men alle har jo forskjellig behov og preferanser :)

Link to comment
Share on other sites

Må skyte inn at selv om Swarovski Z6i er et veldig bra kikketsiktet, klarer jeg bare ikke det okularet. Funksjonsmessig sikkert smart, men det blir i mine øyne for klumpete/dominerende - særlig på ei smekker rifle. Men det er meg - bra det finnes alternativ, slik at de fleste finner noe de liker :)

Link to comment
Share on other sites

Normalt er det ingen forskjell på okularene om retikkelet sitter i første eller andre billedplan. Men den måten Zeiss Varipoint var konstruert, var det som du sier, mer glass i okularet. Det sees tydlig på at lengden på okularet på en slik er lengre enn en dilsvarende diavari.

 

Basert på det du skriver er det en Zeiss Diavari Victory 2,5-10x42 du skal ha. Desværre er den gått ut av produksjon, men det finnes sikkert noen på lager ett eller annet sted. Eller du kan finne en brukt.

 

På den er okularet 40mm utvendig, og lengden er 312mm (tatt fra husken) Objektivet er 48mm utvendig. Akkurat samme størrelse som Diavari Victory 1,5-6x42.

 

Hva slags gevær skal du montere den på? det viktigste er at det passer på geværet. Det beste er å slippe å bruke forlengede montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt tips, skal ta det med i vurderingen. Skal sitte på en Browning X-bolt i .308W (kort kasse).

Det jeg har funnet ellers, er en Schmidt und Bender Klassik 3-12x42. Men det gjenstår å høre om den kan leveres innen høstens jakt kommer, med eller uten lys. Det betyr også en god del :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...