Jump to content

Langholdssikte


hunter boy

Recommended Posts

Heisann! Går med planer om å kjøpe meg ei rifle og kikkert for småvilt og "langholdsskyting" Jeg innehar ikke så alt for mye kompetanse om hva som er lurt og ikke for denne type skyting, småvilt har jeg drevet litt med så det har jeg litt erfaring med, Men langholdsskyting er det mindre med. Et siktet av god kvalitet og som er relativt lyssterkt er en nødvendighet.

Jeg har tittet litt på disse modellene

 

Schmidt & bender 3-20x50

Schmidt & bender 5-25x56

Kahles K624i.

 

Har forsåvitt ingen erfaring med langholdskikkerter, så derfor spør jeg om det er noen som har erfaring og tips til kikkertvalg og retikel.

 

Rifla blir en blaser r93/r8 i 6,5x55 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha den med på jakt, så se på en av de andre fra Kahles i samme serie. Akkurat den du viser til, veier jo 905g :)

Men du vil kanskje ha lys til jaktbruk?

 

Og det er vel PMII siktene til SuB du viser til også, så da har vel kanskje ikke vekt noe å si (begge veier jo mer en Kahles'en), og da er jeg litt OT allerede, og bør ikke komme med nye forslag :)

 

Men du bør ikke kjøpe den "grusinga optisk" og "mer elevasjon" før du har sjekket - det tror jeg ikke noe på før jeg ser det. Går man ut med høye kneløft uten mer argumentasjon er det dårlig innspill til en som spør om råd...

Link to comment
Share on other sites

Tror det hjelper hvis du definerer litt hva "langhold" er for deg også - det kan jo være så mangt. Det samme gjelder vel hvilken riflt/kaliber den skal sitte på. KnuteriK f.eks. skyter mesterlig på imponerende hold langt over 1.000m med .338LM, ja det snuses vel også på 2.000m. Anbefaler å lese tråden hans hvis du er interessert i slikt..

Link to comment
Share on other sites

Har kikka på Kahles. Den klarer 27 mrad. Den har 95.2 % lysgjennomgang. Best i test i diverse blader. Den har FFP og cm knepp. Fatter ikke hvorfor folk på død og liv skal ha S&B. Det finnes alternativer som er minst like gode. Folk er tydligvis redde for å tenke selv og å prøve noe nytt. Kjedelig spør du meg.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Når man spør om råd på et slikt forum, så er det fordi man først nettopp har tenkt litt selv, og så ønsker innspill for å bevisse seg om at man har gjort de riktige vurderinger før man kjøper noe :)

 

Får man da tilbakemelding fra noen med erfaring om at et produkt "gruser" det andre, så sier jo det noe helt annet enn om det er "minst like bra". "Minst like bra" betyr at man nettopp kan velge ut fra egne preferanser - evt. tørre ta utradisjonelle valg. Det var mitt poeng c",)

Link to comment
Share on other sites

Men for å være litt mer på tema: hvis man anser langt hold til å være 400-500m, hvor stor forstørrelse trenger man da? "Så stor som mulig" vil kanskje noen si, men hvis kikkertsiktet samtidig skal benyttes til jakt og hold under 100m kan forekomme, blir vel 6x som minste litt for stort?

Link to comment
Share on other sites

Mannen er ute etter en relativ lyssterk kikkert. Derav mitt svar om at Kahles gruser de andre. Ang forstørrelse så skyter jeg mellom 20 og 30 hjort pr år med 6-24x72 fra 3 til 500 meter og ser ikke behovet for mindre enn 6x.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du velger så blir det ikke feil. Skal du jakte mye i dårlig lys ville jeg gått for Kahles ellet en Zeiss 6-24x56. Alt fungerer og det er personlige preferanser som vil avgjøre hva som passer deg best. Du trenger ikke 25 mrad for å komme dit du vil. S&B er pålitelige greier, men det er det meste av sikter i denne prisklassen. Selv er jeg ute etter Kahles'n om jeg får solgt 72'n min. Om du i fremtiden planlegger å skyte lenger enn idag ville jeg gått for noe med 25 mrad +. Da kan du like godt handle et sånt sikte nå. Zeissen min tar meg til 1000 meter med et nødskrik med sine 16 mrad. Velg et sikte der du får kvalitets montasjer. 34mm er blitt ganske vanlig nå, spesielt om du kombinerer det med skinne.

 

Gudd løkk :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner egentlig med at de fleste har fått det med seg, men jeg minner allikevel på at:

 

Større forstørrelse, gir mindre mindre justeringsområde. (færre klikk)

Større mellomrør gir flere klikk

Siden mekanikken er rund, kan man får flere klikk i høyden, om man begrenser antall klikk sideveis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde sett litt på Sightron var jeg deg. Kommet bra ut i mange tester, og tåler sammenligning med kahles, swarovski, zeiss, S&B og di andre store. Gode skumringsegenskaper, og bredt utvalg av sikter med høy forstørring.

Har livstidsgaranti, og en hyggelig pris sammenlignet med di kjente europeiske siktene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...