Jump to content

posteringsjakt på storfugl


Skauer'n

Recommended Posts

Har lyst til å prøve meg på posteringsjakt på storfugl/orrfugl til høsten, før slipp av harehund senere på morgenen :) noen som har tips til egna våpen for slikt? Har jo hagle, så da er jo spørsmålet kombi eller rifle?? Og hvilke kaliber anbefales? :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje skyldes at det er en heller sjelden og uvanlig innfallsvinkel til storfugljakt? Hvis du er så lokalkjent at du vet nøyaktig hvor skogsfuglen vil være på nattmorran, så kan du jo selvsagt forsøke. Det forekommer meg at skogsfugl flakker mer på høsten enn under spillet på våren, sånn at man skal ha mye flaks for å lykkes med posteringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Pleier og postere på orrfugl noen ganger i løpet av høsten. Har 3-4 plasser vi gjør dette på og bruker kun hagle. Går inn i mørket og er på post ca 15-30min før skogen begynner og våkne til liv. Dette er veldig artig og veldig effektivt, så man må tenke seg om og ikke være for hard på avskytningen

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to :)

 

Ranger: Joda er vel sikkert ikke mange som driver med denne typen jakt. leste nemlig i småvilt bladet til Jakt, og syns det virka veldig ålreit. Jeg har ikke mye erfaring innen skogsfugl jakt, men ønsker å prøve dette til høsten. Og trenger da som sagt råd til om hagle eller rifle er best. Har ferdes en del i terrenget, og har en liten formening om hvor fuglene oppholder seg :)

 

JTJ: Akkurat ja :) så det holder med hagle altså? Tenkte kanskje rifle/kombi er mer gunstig!? med tanke på hold og fugl som sitter på topp?

 

en må jo tenke på å ikke skyte for mange. ja virker jo veldig spennende syns jeg, og er mest med tanke på å få litt avveksling fra harejakta innimellom :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, hagle har holdt for oss. Litt seinere utover høsten kan det kanskje være greit med ei rifle også. Tar dem som regel på bakken, men alltids noen overflyvere. Sitter du på leikplass, så er det jo og sette seg innen skuddavstad for sentrum. Hvis du bare prøver langs en myrkant så må du begynne lokke tidlig. Er ikke så lett og få dem inn hvis en orrhana lengre borte begynner før deg. Da reiser de andre dit. På leiken kommer de oftes rett før det begynner og lysne. Vi sitter til ca en time etter det har lysnet

Link to comment
Share on other sites

Posteringsjakt på skogsfugl kan bedrives på ulike måter. De måtene jeg kan tenke meg er:

 

- Postering ved spillmyrer på orrfugl

- Postering på "nattkvisten" på storfugl

- Postering ved beite områder

- Postering ved trær man vet fuglen har lett for å sette seg i.

Det finnes sikkert flere posteringsmuligheter.

 

Selv har jeg kun bedrevet de to første, og nesten bare den aller første. Det er imidlertid svært morsomt, og om man er heldig kan det som ovenfor nevnt være effektivt. Jeg lagde meg barhytte ved en kjent spillplass i god tid før jakta (kanskje en uke før). Satte meg inn før det lysnet og satt til sola stod opp. Orrhanene kommer gjerne innom leiken, og det kan til tider være mye "trafikk" imidlertid er de mye mer vare og forsiktige enn om våren. Er området åpent, kan kombi/rifle være aktuelt, men jeg brukte bare hagle. Idag ville jeg nok hatt med meg rifle i tillegg til hagle, eller en kombi. Dette var lenge en av mine favoritt jaktmåter. Etter at sola lyser på toppene, begynner ofte "solspillet". Orrhanene sitter da ofte i toppene og spiller. De kan sitte spredt, og de kan spille lenge. Iblandt hele dagen. De spiller også i dårlig vær også. Man hører jo orrhanen lang vei, og man kan smyge seg inn på de. Å smyge på, og felle, orrhane under toppspill ble ansett for å være en kunst. Det er nemlig ikke så lett som det høres. Ofte er både haner og høner med, som ikke spiller. Og de er veldig vare vaktposter som man ikke ser før de flyr, og drar med seg spillhanen.....

Postering på nattkvisten har jeg bare gjort en gang, og holdt på å få skutt en tiur. Teknikken går ut på at man må vite hvilke områder fuglen setter seg om natta. Dette er nemlig spesielle områder, jeg aner ikke hvorfor ett område foretrekkes framfor ett annet, men det skal være grov og gammel skog. Ofte tunge granholt i nærheten av tiurleiker. Man posterer i området når det mørkner, og lytter etter innslag. Når man hører ett slikt, må man smyge seg nærmere og håpe å få se fuglen. Noen er noen kløppere til dette, og det ble i mine områder ansett som lite sportslig. Men det var nok de få som kjente eksakt hvor fuglen satte seg.

Postering ved beiteområder kan være å poster ved bær-rike hogstfelt, kraftig beitede furuer eller bjørke trær (sent på høsten), eller ved osp tidlig på høsten. Jeg har aldri bedrevet dette. Ved postering ved bjørketrær etter orrfugl, er det mange som bruker bulvaner i tillegg.

Jeg vet også at noen posterer ved store trær, ofte furu, som fuglen ofte vil innom. Jeg anser det som veldig vidløftig, og har aldri bedrevet denne jaktformen.

 

Postering er artig jaktform. Noen bruker også bulvaner med godt hell, noe jeg ikke har prøvd. Imidlerti lokket jeg mye på orrhane, og det fungerer iblandt.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

 

Edit: justeringer av tekst

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...