Jump to content

Veldi lav montasje til Sako


taa_vegen

Recommended Posts

Jeg bruker Sako Optilock baser og extra low ringer. På disse ringene er det enda 1-2mm å gå på, slik at jeg senker de. Setter de i dreibenken å dreier av under, på flata som skal stå mot basen. Samtidig freser jeg av basene, slik at jeg senker ringene ned i basen. Freser kun flata der basen står. Totalt vinner du 5-7mm på dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du sier lite om hvordan rifle du har...

Kan ha en god del å si for utfallet. Feks en eldre sako vixen må ha høyere ringer/baser enn andre.

Eldre sako rifler har jo også 90 grader hevarms løft. Så montasjen kan bli for lav !

Hvordan kikkert har du?

 

Jeg har prøvd litt av hvert. Liker i grunnen de enkle solide Leupold ring mount. For eldre våpen, så har flatjern sporet på leupold montasjen ganske lik flatjern spor som på skjefte skruene.

 

De siste årene har jeg kun brukt picatinny baser og ringer(IOR). Men da er det montert store kikkerter på rifla 50-56mm objektiv. Med de laveste ringene for picatinny subber ei 56mm linse såvidt over løpet.

Med ei 42 mm linse er det ikke lett å få denne ned på kassa med picatinny løsning.

 

Millet leverer ok ringer som kommer lavt på kassa. Disse har også muligheten til å få kikkerten justert i siden.

 

Redfield leverte baser der en kan bruke alle turn in standard amerikansk vri montasjer/ringer. Men disse basene krever ett hull i hver låsekasse bru.

 

Alle nevnte løsninger er bedre enn Leupold QR. Som i mine øyne har dårligst kvalitet av alle.

 

Warne vet jeg lite om til sako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...